Since pagi ni aku bgn awal..dh siap mengemas,msk,lipat baju etc so ade ruang nk menulis..eh bukan menulis ni membebel namanya mak jemah oii..

Aku ni suka jual brg preloved..dlm ertikata lain barang terpakai..yg dah xnak pakai atau xmuat pastu elok je lg aku jual..segala mcm benda aku jual mcm koleksi fareeda kesayangan, mainan/gajet baby kesayangan, baju anak2 kesayangan..nampaknya betapa banyaknya kesayangan di situ..dats y it so called preloved items..haha logik kn

Prinsip aku satu,beli utk pakai,once taknak/takboleh pakai letgo..since the new is coming in..rumah aku ni kecik,mana nk simpan barang byk2..n kebanyakan brg yg biasa aku letgo adalah gadjet budak2 ni..skg ni ayra dh 2thn, dia dh xperlukan segala mcm gadjet such as bouncer, walker, buaian tu semua so aku letgo..kecuali walker sebab seat dia tu dh rupe belacan,aku segan nk jual..so tersimpan je dlm stor..rimas jgk nengoknye tu..haihh

Mak aku tak setuju dgn cara aku,sebab cara dia adalah suka menyimpan untuk digunakan kemudian hari..aku try jgk.
aplikasikan ms mula2 dlu..baju airis ms baby aku simpan,aku masuk kotak tulis age then bila ayra was born aku keluarkan balik konon untuk pakai..tapi tak semua pn aku pakaikan..banyak yg aku buang, salah satu sebab bila simpan tu baju akan jd fade,kekuningan..maybe cara simpanan aku yg salah,aku masukkan dlm plastik pastu letak dlm kotak,sealed, n susun atas almari *which is sakit mata bila pandang* but still kekuningan baju tu..cuci pn xhilang so end up aku terpaksa buang walaupun sebenarnya baju2 tu elok sgt lagi..

Sejak tu bila anak aku dh outgrown,aku preloved kan baju2 dorg..kadang bagi free je pd sape yg nak..alhamdulillah so far memberangsangkan..belum ade lg rungutan baju yg aku jual tu problem..semua suka..aku jual pun murah je,rm5 gitu je..cuma baru2 ni aku letgo koleksi baju raya dorg,aku jual la rm20/pair sbb baju kurung tu semua masih sangat cantik,like new..pakai pun sekali ms raya je tu pun kejap sangat..baju2 bjalan yg branded pn aku jual jgk..ms aku lelong serendah rm5 mg ramai giler nk berebut..hihi rezeki korang la..sama2 merasa..

Tudung2 fareeda pn aku preloved kn jgk..biasa aku ni beli tgk mne cantik je..pastu balik tak match baju..then aku jual pre..walaupun pakai sekali dh namanya pre takkan nk jual harga butik kan..contoh aku beli rm120,aku balik melaram sekali rs xmatch, so aku upkan dlm.group nk jual rm100, still berebut org nak..tapi yg tak tahan nk lagi murah..murah dan murah..sampai satu tahap aku rasa sayang pulak nk jual balik..huhu tapi so far aku rs berbaloi aku beli fnj,atleast aku boleh jual balik..aku penah jgk beli tudung lain,mahal jgk tapi takde resale value..rugi2..

Selain aku menjual aku pn ade jugak membeli,tapi untuk aku jelah..utk anak2 tak pernah lagi..aku suka jgk beli preloved fnj dr org..satu yg aku xsuka bila seller tak jujur..contoh baru ni aku beli dr sorg seller,dia mention kt iklan labuh 12" which is enough to cover up tapi bila sampai singkat giler..even lebih singkat dr koleksi 11" aku..tu yg aku geram..lebih bengang bila awning dh patah, pastu benang tetarik merata..haishh membaziaq duit aku..bila jd cmtu aku rs serik nk beli pre, tapi serik itu bersifat seketika..bila ada iklan baru mula la gigih ber-pm lagi..satu mslh aku,aku xsuka tanya byk2,mana aku berkenan aku akan tya pastu bila dia reply aku dh serba salah nk beli ke tak..last2 beli..bila sampai itu la jadinya tapi tak semua mcm tu..byk yg okey,ade segelintir yg xjujur je mcm tu..hurmm

Sebab tu aku sebolehnya taknak org rs aku tak jujur bila berurusan..memang kita jual barang murah,less than half retail price kadang tu tp biarla org dh beli tu rasa berbaloi, tak menyesal, tak menyumpah kita nk menjual ni..ye tak