Salam

Arini nk citer pasal eczema, sape penah kena mesti tau hazab nye mcm mne..aku mg dari kecik selalu kena eczema, tapi tak igtla mcm mana mak aku buat..cuma yg igt last time kena masa study kt uitm, kena kat kaki kanan..nk pakai kasut payah, jalan terjengket2..masa tu aku tak reti nak google2 ni,so depends kt krim yang klinik kulit bekalkan..mahal giler kot,kesian mak ayah aku setiap kali aku kena eczema..

Well eczema ni sebenarnya salah satu penyakit kulit, yang menyebabkan rasa gatal dan iritasi pada kulit, kadang2 ada gelembung air, rasa gatal dia tu tak boleh dibendung,tapi bila digaru akan sebabkan lecet yang menyakitkan dan kulit akan lebih keras atau tebal. Biasanya eczema ni dikaitkan dengan masalah allergik, sape yang ade sakit asma, resdung akan lebih berisiko kena eczema tapi jgn risau eczema ni tak berjangkit tau..janganla korang jijik pulak tgk budak yg kena eczema, kesian dorg..huhu aku mg ade sejarah asma, so redha jela

Mula-mula kena aku tak perasan kata eczema, aku igtkan gatal biasa..so aku hentam je makan spt biasa, basuh pinggan, baju seperti biasa..lama kelamaan makin teruk, smpai keluar air bisa, melecet dan pedih..kesannya jari aku bengkok je takleh lurus sebab kulit dah jd keras..makin lama dia crack n sebabkan luka..aduii nk makan pun susah oo dh kena tangan kanan..

Pastu aku mula la google remedi selain krim dr pakar kulit..sebolehnya aku nak elak krim steroid sebab setahu aku krim tu sebenarnya akan menyebabkan eczema muncul kembali, kesan dia mg cepat tapi akan berulang2 tempat yg sama which is not good for me..mcm aku cakap tadi aku selalu kena sebelum ni, mg kejap je hilang tapi tak lama pastu cepat je naik balik tempat yg sama..aku takleh salah makan,salah pakai kasut (sebab kena kat kaki), takleh simply tukar sabun cuci pinggan, hatta sabun basuh baju (walaupun mesin yg putarkan)..kesan dia sangat teruk..yg jari aku ni puncanya aku tukar sabun basuh pinggan, gatai nk try joy, dh jd gini...hukhuk

So langkah pertamaku adalah cari bahan2 yang ada kt rumah je..mula2 aku cuba dgn minyak kelapa dara..3-4 hari jugak aku duk sapu,keadaan still macam tu, tp aku tetap sapu..hal cuci mencuci aku serahkan pada mrR, bertabahlah beliau cuci segala pinggan mangkuk dan periuk belanga sebab aku still memasak..makanan aku start pantang benda yg gatal..pasrah menyerah tapi kekadang masuk mulut jgk..tak tahan oo..pastu sabun mandi aku tukar pakai sabun marine yg kaler hijau tu, org cakap baik aku terus beli n pakai..tapi tulah kesan dia lambat kot, aku jd tak sabar..aku google lagi pastu aku jumpe psl ephyra..korang takkan tak tau kan, memey suhaiza kot duta dia..so aku pn beli..sampai petang kt opis dh rs tak sabar nk minum, bila baca rupenye kena time perut kosong so sila bersabar esok pagi je la

Esoknya (Khamis) aku pn minum 1 sachet, alhamdulillah tekak boleh terima, sampai ofis aku snap gmbr keadaan jari aku ketika itu, agak menyedihkan itu pn tak seteruk awal2 sebab aku dh pantang makan, tukar sabun n sapu vco selalu..harini hari ke 5 aku consume ephyra di samping petua di atas..alhamdulillah eczema aku makin membaik..kulit pn dh kembali licin..aku sangat beryukur..inshaaAllah aku akan terus istiqomah minum ephyra ni, sebab dia bukan je utk eczema tapi untuk kesihatan dalaman, kulit, sembelit, eh mcam2 la..mungkin aku tak perasan kalau ade efek yg lain sebab aku fokus untuk eczema aku je dulu kan..

Oh ye, kalau korang ade masalah eczema elakkan mandi dgn air suam ye, mandi air sejuk je..pastu amalkan petua2 yang ade kat google tu, InshaAllah penyakit tu akan sembuh dengan izinNya..amin