Salam
Alhamdulillah selesai program CSR atau Corporate Social Responsibility Jabatan utk tahun ni, syukur aku dpt join sesame..tu pn sebab urusetia program ni duk sebelah bilik aku je,bile terserempak beliau akan tanye nk join x,automatik aku ckp nk join walaupun tpaksa korbankan weekend bsama family..sesekali kan..
Untuk tahun ni jabatan buat kt Pusat Jagaan Al-Fikrah, Sg Sekamat Kajang..masa sesi briefing urusetia dh siap maklumkan apa yg perlu kami buat..sukarelawan terdiri daripada 45org pegawai..rsnya ratio peg wanita 1:3 je..seb baik penghuni wanita pn xramai so kitorg dpt luangkn masa dgn semua..inshaaAllah
Seawal jam 8 bas dh siap menunggu kt ofis,aku bgn awal siapkan sarapan merangkap lunch utk suami n anak2,sbb nk ringkas msk nasi lemak je,sambal tumis udang, udang goreng kunyit utk anak2, bilis goreng n telur rebus..830 bas gerak ke tmpt tujuan..sepanjang dlm bas aku duk terfikir mcm mn la aku nk berhadapan dgn makcik2 n pakcik2 ni..aku ni bukannye jenis ramah tamah n mesra rakyat..bukan sombong,tp xtau nk mulakan perbualan..kang salah tanya jd sedih ke ape pulak..aduhaii
Dekat nk sampai tu boleh pulak driver psg runut bunyi yg sedih tu..nk gambarkan tak pandai tp biasa utk citer sedih dorg akan letak soundtrack tu..contoh ms kejadian mh370 n mh17 ade muzik latar yg sedih tu..haa mcm tu la..dan2 aku rs nk mengalir airmata..makcik ni mg penyedih tau..sensitip gitu..smpai je tgk makcik pakcik dh siap tunggu,dorg ade hall kt depan rumah..dh siap atur kerusi utk para sukarelawan..sedih beb tgk muka happy dorg sambut kedatangan kitorg..menurut petugas pusat jagaan dorg mg happy tiap kali ade pihak dtg melawat..hilang kesunyian rasanya
Program kitorg ringkas je,ade majlis penyampaian sumbangan warga n NGOs, pastu sesi penanaman anak pokok, melawat kwsn sekitar, beramah mesra dgn warga, lunch then balik..sepanjang tempoh yg singkat tu ade beberapa org penghuni yg sempat aku luangkan ms bersama..salah sorg namanya Mek,aku xtanye nama sebenar..katanya asal kelantan..umur 77, br 9bln tinggal kt pusat tu,aku tye dia seronok tak tinggal sini,dr raut muka dia mg xhappy tp dia jwb dh ini je pilihan yg ade yg tak seronok pn kena seronok jgk la..meruntun hati kan?aku takde tye psl anak kt dia..takut dia sedih or menangis kng dgn aku pn nangis same..dia bwk aku lawat kwsn binatang ternakan,kolam ikan keli,n kebun di belakang rumah,sambil bjalan dia genggam erat tgn aku..ya Allah pilunya rs hati..
Makcik kedua yg aku spend time namanya Safiah, asal pakistan tapi dilahirkan di malaysia,mg fasih ckp melayu..muka dia lawa mg org pakistan la..aku mg jenis xkn tanya perihal anak..yelah benda plg sensitif kot..dia yg mula tanya aku ade anak tak,aku cakap dua org girl..dia cakap bagus girl,kalau lelaki tak bagus..pastu dia mula cerita yg sebelum ni dia duduk dgn anak lelaki tunggal dia,anak dia dh kawen tp malangnya menantu dia xsuka makcik Safiah ni tinggal sekali..hurmm hantu punya menantu..
Makcik ketiga aku lupa tanya nama..aku pgl dia acik je..haha boleh gitu..dia org singapore, suami dia malaysian..dorg kawen tp xde anak..ditakdirkan dorg jatuh sakit n suami dia terlebih dulu dijemput Ilahi..maka tinggalkan dia sebatang kara..hospital hantar dia ke pusat ni..makcik ni tangan sebelah kanan takleh fungsi,so ape2 dia kena guna tgn kiri tmasuk makan..dia pndai menjahit jgk..katanya Allah bg keistimewaan dia utk buat pelbagai keje dgn satu tgn..alhamdulillah..positif betul makcik ni..dia sempat nyanyikan aku satu lagu 'jasa ayah' katanya..aku dengar je,tp dlm hati sebak!!!
Sorang lg pakcik,umur dh 91..asal meru klang..anak ade 9org,cucu 25org..cicit 14org kalau tak salah dgr, dia suka bercerita perihal dia dlu2 ms muda..tahun 1968 bwk anak kedua n ketiga dia masuk hutan, jumpe dgn harimau la..aku dengar je,aku rs all he need is an attention!!!anak2,cucu2,cicit2 ramai tp kenapa dia kt sini??why??aku tertanya...tp aku teringat kt tokwan aku yg jgk hidup sendirian,bila difikirkan balik tokwan aku ade 5anak, n berbelas org cucu,tp kenapa dia duk sendirian?hurmm mst org luar akan igt anak cucu dia xambik kisah perihal dia..walhal kisahnya dia sendiri yg taknak duduk dgn anak2 mahupun cucu..dia lebih suka sendiri..maybe dlu dia tak penah rapat dgn anak2 sendiri,dia xpenah jaga dorg,so anak2 automatik tak mesra dgn ayah dorg sndri..satu hal lg tokwan n tok aku dh bcerai sejak ayah aku kecik,skg ni tok aku stay dgn mak ayah aku,so takkan la tokwan pn nk stay together kan..dorg kn dah takde ikatan yg sah..anak2 lain mcm mn?entahla..
Sorg lagi penghuni ni insan istimewa,usia 34thn, nama Sue..dia boleh bcakap,berjalan mcm org normal,cume akal dia xsenormal kita..ckp pn kurang jelas,mcm pelat gitu..bila ditanya dia akan ckp umo 2thn..nasib dia agak malang sbb semua ahli keluarga dia terjebak dlm kancah dadah,abg dia bwk dia ke sarang penagih n bila polis raid dia pn kena angkut sekali..pihak polis yg hantar dia ke pusat jagaan ni kalau xsalah aku..kesian Sue,maybe dia ketagihan gam,tangan dia tketar2..mkn pn kena suapkn..
Aku sempat jgk melawat beberapa org penghuni bedridden..menurut sumber sesekali doktor akan dtg buat pemeriksaan kesihatan utk dorg..yg mne sakit akan dirujuk ke hospital terdekat..ms lunch hour aku turut agihkan makanan kpd semua tmasuk yg bedridden,sungguh aku xpandai nk melayan org tua..aku ralat bila xdpt suapkan dorg mkn..huhu maafkan saya makcik!
Sebelum balik aku bsalam dgn makcik2 kt atas,dorg peluk erat n pesan untuk dtg jenguk dorg kt situ selalu..aduhaii tabahlah hati..mg sebak..aku usap2 tgn dorg..n ckp inshaaAllah ade kelapangan aku dtg..sedihnya tgk muka dorg tau..ekceli dorg mg kesunyian,dahagakan kasih sayang anak,cucu..oh lupa pakcik yg aku ceritakan td ade pesan,harta dunia tu tak penting,yg penting bila dh tua adalah anak dan cucu..tapi tgklah kt mne dia skg?kt mne pulak anak n cucu dia?hurmm fikir2kanlah..
Pusat Jagaan Al-Fikrah ni mula beroperasi 3tahun yg lalu..pengerusinya Tn Hj Azmi ms sesi taklimat bgtau kos operasi adalah di antara rm1.2 hingga rm1.5k sehari..utk penjagaan khas,ubat2an,makanan,byrn gaji n sewa etc..bayangkan sebulan?setahun?mg mengharapkan bantuan ngo n masyarakat je untuk terus berkhidmat demi warga tua yg terdampar..sesape yg nak hulurkan bantuan boleh salurkan kepada alamat n maklumat spt dlm gambar