Aku mg suka online shopping..sapa xsuka kalau dpt jimatkan masa,wang dn tenaga,klik2 n tunggu esoknya barang smpai depan mata *tipu la tu,still kena collect kt kaunter pos*..hihi aku ni jenis survey,mana dpt paling murah n dpt jimat br aku beli..so far mg byk la brg/perkhidmatan yg aku dptkn secara online..smpaikan nk tempah kad kawen pn secara online..kikiki

Nak dijadikan cerita,satu hari aku tertawan dgn satu offer kt pesbuk,aku ada join group bisnes kakitangan kerajaan, dia offer khidmat tempahan bj raya family..mg cun n harga pn cun..bayangkan baju melayu,jubah wanita n 2psg jubah kanak2 dgn harga rm380 tmasuk kain..sapa tak tertawan..lebih2 lg ms tu lg dah nk dekat puasa..tailor pn dh xnk ambik upah menjahit so aku pn deal dgn dia

Aku bukannya tak pernah kena tipu,tp most case aku beli dr buyer luar,n non muslim,back then aku dpt balik duit so aku anggap case closed..kali ni aku beli dgn wanita muslimah,siap berniqab so aku tak pernah terfikir dia tu seorang penipu besar..wall pesbuk dia pn penuh dgn madah2 islamik, n setiap kali pm dia akan greetings dgn bahasa arab which aku rs dia bebetul baik..furthermore dia hanya gunakan akaun tabung haji utk berurusan,n takde akaun commercial bank yg lain..katanya lg 5-10% dr hasil jualan dia akan sumbangkan ke rumah anak yatim..n aku mg bebetul terpedaya..

28 Mei 2015, aku bayar rm200 sebab katanya perlukan deposit,aku pn faham mstla dia kena daptkn modal utk beli kain..si awlnya mg dh deal balance rm180 akan byr once baju dh siap..tup2 pada 10 Jun dia pm mintak aku setelkn balance..bila aku tya baju dh siap ke,katanya belum lg,dia perlukan modal utk beli kain..aku macam what??yg rm200 aku dh byr xcukup ke buat beli kain?pdhal dull satin tu rm7 semeter je pn kt nagoya tu..walaupun dia jual rm15 semeter kt fb dia..utk baju melayu biasanya 5m kain, jubah 3.5m dan jubah bdk berdua tu 3.5m..total 12meter kain which is rm180 *consider dia ambik keuntungan ke atas kain*..so aku ckp xnk byr balance selagi baju xsiap..tp dgn cara berlapik aku minta dia siapkan baju yg ckup dgn duit rm200 tu dlu..aku ckp kt dia bj melayu tak perlu buat,aku leh beli ready made je..dia kata okey..

Lepas tu aku tgk wall fb dia penuh dgn post dr buyer yg mintak refund,yg mtk duit,yg tanya mana parcel,mana barang xsampai2 aku dh jd cuak..rm200 oii bukannya sikit..nk2 nk raya ni mcm2 nk beli..baju raya kami anak beranak lg..mau xberbaju baru kalau dia tipu..so aku pm dia..tya mcm mn progress baju kami..katanya okey,cuma barang2 ready made yg dia jual ada problem,dia stay kt labuan so ada efek gempa bumi blablabla..pelbagai alasan yg xmasuk akal..ms tu aku antara nk pecaya n tak pcaya ja kt dia..

Aku sempat add friend beberapa org mangsa..n kami create satu group whatsapp,kami kumpul sebahagian mangsa yg dpt detect melalui komen kt fb..dlm group kami dpt summary berapa duit kami yg dia dh tipu..total hampir rm5k..ohmaiii

Pastu ada jugak org pm aku ckp psl minah ni..katanya fb tu fake,dia mg giat mengaburi org dgn imej muslimah..hampeh..geram pulak aku rs,ko gunakan islam untuk kerja buat haram ko??memang dasar makan duit haram,hati hempedal semua busuk smpai tak kenal halal haram..kuang ajar betul pompuan ni tau

Korang kalau nk membeli kena hati2 la,jgn mudah tpedaya dgn janji manis..murah murah jgk tp jgn smpai gigit jari mcm kami ni..korang nilaikan sndri la kegiatan dia ni..modus operandi yang dpt disimpulkan: 

1. fake fb acc- ciri2 wanita muslimah

2. takde muka sebenar

3. deal secara pm..takde no fon provided even dh mintak berkali2

4. acc tabung haji je..takde akaun lain

5. offer harga jauhhh lebih murah

6. kata2 manis, derma anak yatim konon

7. dia ni jual segala macam selain tempahan baju - jubah,cadar, emas, pelaburan, iphone, samsung, n etc..

Aku mintak dia refund balik duit,yelah bayang kain pn takde..kalau yg lain dia boleh ckp supplier tipu dia,dia cuma dropshipper bagai tp kalau bab tempahan xkan kedai kain tipu dia jugak kan??sumpah aku xpecaya lg dh kt org mcm ni..n aku xkn halalkan kalau dia xpulangkan duit aku

Aku sertakan screenshot perbualan kami utk rujukan