Salam 11 Ramadhan

Sambung citer semalam..bile nurse dh maklum dpt buat dnc mlm tu jugak aku rs lega sgt..sebabnya bg aku cepat buat cepatla boleh balik..aku rindu anak2,mst ayra mencari2 je aku mlm tu..sejak kecik dia xpenah lg berenggang dgn aku..mlm2 je mst nk mengempeng..so aku mg lega...walaupun dlm hati rs bdebar nk lalui proses dnc tu..

Lebih kurang jam 1 pg aku ditolak ke dewan bedah..salute nurse yg keja shif mlm,bersengkang mata menjalankan tugas..smpai di dewan bedah,aku dipakaikan cap mcm shower cap tu..pastu doc bius dtg terangkan pd aku ape yg dia akan buat,iaitu bius separuh badan,cucuk di bhgn tulang belakang..dia minta aku btenang n ikut arahan semasa proses bius tu nt..aku angguk2 je,xtau nk ckp ape lg dah

Dalam dewan bedah mg sejuk giler..dorg selimutkn aku dgn 3lapisan selimut..tp aku msih jgk menggigil..lepas tu mula lah episod bius membius..sakitnya hanya Allah yg Maha Mengetahui..dia minta aku xbgerak,dalam keadaan duduk,tundukkan kepala,lembutkan badan,sambil memeluk bantal..aku dpt rasa doc cucuk kt tulang belakang beberapa kali..maybe sebab aku keraskan bdn so kena repeat lagi n lagi..n akhirnya ada sorg nurse dtg tenangkan aku,guide aku utk btenang n lembutkn badan smpaila proses bius selesai..

Bila ubat bius dah meresap ke bahagian bawah aku cuma rs panas n kebas je kaki aku..rs kaki berat sgt..nk gerak pn xboleh..aku dibaringkan balik,kemudian kaki diangkat dan diikat di tepi katil,mcm org nk bersalin tu..kire dlm keadaan mengangkang la..kena pulak doc yg nk jalankn proses cuci tu doc laki..aduii malu oii..tpaksa la tahan perasaan malu tu..xguna pn malu..huahuahuaaa

Proses cuci tu aku rs mengambil masa dlm 30minit atau kurang,aku mg sedar..tp masa tu dirasakan bjalan terlalu lambat..maybe sebab dlm hati duk bdetik cepatla siap..then bile doc mintak nurse masukkan sejenis ubat,aku rs sebu,panas muka naik smpai ke kepala smpai nk terbatuk..rupanya tu ubat utk kecutkan rahim..rs mg xselesa rs sesak dada..ada sorg MA yg akan pantau keadaan n tanya aku ok ke tak setiap masa..aku ckp okey je..huhu

Dah selesai proses cuci tu aku ditolak ke bilik pemulihan,dorg letakkan pemanas di atas katil,so aku rs panas sikit..dlm ms tu aku still menggigil,aku taa pasti ape nama tempat tu tp aku difahamkan tmpt tu utk memantau keadaan pesakit sebaik keluar dr bilik bedah..so kena tahan selama 30 minit..aku still jugak menggigil ms tu..walaupun terasa haba pemanas di atas badan..aku sempat tya doc bertugas,mg normal ke keadaan aku ni..katanya mg mcm tu,semua pesakit akan alami keadaan yg sama kecuali yg dibius sepenuh badan mg xsedar la..

Lepas tu aku ditolak masuk ke wad..dlm pukul 2pg, nurse bertugas n staff nurse berulang kali mintak maaf sebab takde katil.kosong,so aku dibiarkan atas katil tu jgk n diselit di antara katil pesakit lain..aku ckp takpe jgn risau sy tak kisah..lgpn aku mg xkisah..dorg dh bersusah payah cmni pn aku dh syukur..aku paham masalah tak cukup katil di hospital putrajaya ni,malah ms kt hsb dlu pn aku penah duduk celah org jgk..takpe,asalkn dpt bernafas,aku dh sgt2 bersyukur..mlm tu aku susah nk lelapkan mata walaupun badan terasa letih sgt..aku masih kesejukan..nurse selimutkan aku lagi..rs nyaman sikit aku tertidur

Pukul 4pagi aku dikejutkn lagi,kali ni katanya aku akan dibawa ke wad PBBR di presint 8 pulak..sebab mg patutnya aku ditempatkn di situ..aku sempat minta ditukarkan pakaian coz rs seksi sgt pakaian dewan bedah tu..tp nurse mintak aku bsabar,dia tutup bdn aku dgn baik menggunakan selimut dan ckp aku akan ditukarkan pakaian di pbbr..aku pasrah...malam tu aku buat pertama kali baik ambulan,jauh rs perjalanan walaupun sebenarnya jarak dekat je..siap bunyi siren lg walaupun jam 4 pg..kerlass..

Smpai di pbbr baru aku dipakaikan pakaian ward yg kaler hijau tu..hihi kelakar lak..ms tu kebas di kaki pn dh hilang..so aku sambung tdo dgn aman...best ward di pbbr ni sebab walaupun kelas 3 tp bilik sorg2..so lebih privacy..ms ni aku dh lebih stabil..cume fikirkn suami aku yg masih tak tau perkembangan si isteri..tdo ke dia,risau ke dia,bersahur nanti mkn ape la dia..mcm2 aku fikirkn..aku mtk nurse call mrR tp dia tak pick up so aku anggap dia tidur..actually nurse kt hospital pjya tu ade jugk mintak hubungi suami utk dtg setelkn bil tp time tu 4pg mne nk dapat..sape pulak nk tengokkan anak2..so aku ckp nt jela dia dtg..lgpn aku guna GL,takkan lari ke mana pn..tetap percuma kn..hihi

Pagi tu dorg sediakan nasi goreng cina,n minuman malt coklat..aku yg kelaparan sgt,bantai je nasi goreng tu..tapi takdela abis pn..makan sekadar kenyang je..pastu aku mula bjalan2,aku ke meja nurse,aku mintak call suami lg sekali,kali ni dia angkat so aku bgtau la yg aku kt pbbr,n mtk dia hantarkan tuala,toiletries,baju kain seluar baju dlm.etc..sementara tgu mrR dtg aku sambung tdo..letih belum hilang lg..tgh2 tdo acik guard dtg kejutkan aku,ckp suami dtg bsama anak2,disebabkan polisi ward xbenarkan kanak2 bawah 12thn masuk,so dia benarkan aku keluar berjumpa dorg..happy bukan kepalang mcm bertahun tak jumpe..hihi

Aku lepak kt playground,smbil anak2 bermain..happy nya dorg..si adik tu kemain lg memanjat..mrR ckp adik mencari aku smlm..nk nenen la tu..yg si kakak lg teruk nangis2 cr mama..hihi kakak mg tlebih manja..lepas tu aku mtk dorg balik dlu coz doc nk dtg melawat..aku masuk ward n tunggu doc dtg ambik darah..lepas tu aku smbung tdo..kikiki

Pkul 11 cmtu nurse bgtau aku boleh balik pkul 12 nt..so aku pn terus wasep mrR,ckp dtg sekarang..aku mandi2 n bsiap sementara tunggu dorg dtg..yeayyy xsabar sgt rs..tp yg kelakar bila buka beg toiletries,yg ada cuma ubat gigi n berus gigi,sabun mandi nye takde..plg lawak dia boleh masukkan segala BB cream, eye shadow, brow shadow, lipstick dlm tu..siap kapas muka..adoila suami,gelabah sgt la tu kn...hiihihi baju pn same..tak.matching lgsg dgn tudung..ah lantak kan..asalkn bertudung kn bertutup kn..kikiki

Tepat jam 12 aku discaj..n balik ke rumah dgn gembira...n bermula nya sesi berpantang buat kali ke3..

bersambung........