Sejak minggu lepas Airis dan Ayra kena jangkitan kudis..mulanya aku belek2 kepala Airis ade macam kuping kelemumur, then aku sapu minyak kelapa dara tropika, dengan harapan kuping tu tanggal n menghilang..tak sangka pulak keesokannya kuping tu merebak jd dua..aku korek2 kuping tu then sapu minyak tu lg..

Hari ke-3 aku dah tak bagi Airis ke sekolah, aku bawak ke klinik, doc cakap fungal infection, dia bg krim Candid B, suh sapu je..n ubat tahan gatal kot2 dia tgaru2..,s tu doc dh pesan kuping tu kalau jatuh kena kulit boleh jd merah2 gitu jgk

Hari ke-4 aku tgk bahagian bahu n mata Airis dah mula ade red spot / rashes..paling tak tahan sekali dalam telinga pun ada,tak sanggup aku nk letak gambar sebab sgt scary okeh..sekali dengan Ayra pulak dah terjangkit, merah2 kt leher..

Hari ke-5 aku ajak mrR pegi pakar kulit, memandangkan hari Ahad so banyakla klinik tutup, sampai ke bangi semua pakar kulit tutup..takde yg bukak..so aku balik ke klinik mula2 pegi dengan harapan doc akan tukarkan ubat yg lebih sesuai..masa tu bari doc cakap kudis n dia bg ubat sapu yg lain, antibiotic dan ubat batuk selsema sebab budak berdua ni dah mula batuk n selsema..Ayra pulak bdn dah mula dedar..

Hari ke-6 kuping Airis mula mengering, Ayra still jugak berair, maybe sebab bhgn leher dia terlindung so dia mula tgaru2..untuk Ayra takde ubat tahan gatal sebab dia xboleh consume ubat lg..so kesian sgt tgk dia, tdo mlm pn xberapa lena..asyik meragam je..kebetulan pulak esoknye aku kena mengajar kt pusat latihan kt Melaka, so aku angkut Airis n Ayra pegi sekali..mujurla Mak aku ada so Mak teman sekali

Hari ke-7 Airis semakin sembuh, tpi Ayra masih lg mcm tu..merahnya makin merebak bhgn leher..so aku decide untuk guna krim sapu Airis kt dia..tunggu dia tdo then sapu..ms tu aku still kt Melaka, tdo dalam bilik ber-aircond so Ayra agak selesa..takde merengek sangat

Hari ke-8 Ayra pun dah semakin okey, kuping dia dah kering..n dia pn dah aktif balik..cuma demam sikit..aku pn dah abis kelas so dah boleh balik Putrajaya..cuma perjalanan waktu tengahari Ayra agak tak selesa, maybe panas menyebabkan dia kegatalan..kesiannya dia meragam sepanjang jalan

Hari ke-9 aku plan nk bercuti, tup2 kena panggil bagi taklimat asset kt Dengkil so kena pegi keje jgk..risau betul bila anak2 tak sihat kita pulak sibuk..Ayra still demam batuk selsema so Mak bawak dia ke klinik kesihatan..

Alhamdulillah harini genap 10 hari keadaan Airis n Ayra dah semakin pulih..Airis still xpegi skolah sebab masih ade parut kt muka..kng takut lak kwn2 tgk..kesian pulak kalau2 kwn2 taknak main dgn dia nanti..sepanjang duduk kt rumah Airis homeschooling, abis 1 buku dia tulis..lega aku  bila dia ckp rindu nk pegi school..nextweek kita g school ye kakak saying..

Mama doakan anak-anak mama sentiasa sihat dan sentiasa di bawah lindunganNya..amin