Dah 2 minggu Airis pegi tadika..aku betul-betul ingat yang dia akan okey je memandangkan dia yg excited benar nk ke school sebelum ni..even ms 1st day dia takde ciri2 tantrum atau takut2..
Rupanya semua tu hanya permulaan..2nd day dia dah mula menunjukkan ciri2 tantrum..menangis,mengamuk,menjerit2..mujur tak meronta2 je depan tadika tu..hehe kelakar bila igt balik, segan dgn cikgu pun ade jgk
Masalah Airis ni, bukan pagi je dia start meragam, since petang atau malam lagi dia dah buat hal..sampai naik buntu jugakla papa mama dia ni, duk fikir ape nak buat utk tenangkan dia..asyik ulang "kakak taknak pegi school"..ikutkan ati mg rs mcm nk quit je,xyahla pegi..kesian sampaikan tahap tak boleh sebut perkataan "school" tu depan dia..tanya pun tak boleh..aduh
Tapi bila fikirkan balik sampai bila?thn nig la dia baru 4 thn, kalau xantar pn mg okey je,tapi nextyear?kena antar jgk kn..dia pasti akan mulakan tantrum balik..so lets try another week,kalau teruk sangat kita try halfday pulak utk a month,paling2 tak boleh kita stop ye nak..then mama anta kakak every saturday ke playgroup..aku identify punca2 Airis ni tantrum disebabkan
1. Dia xpernah bergaul dgn rakan sebaya, duk umah pengasuh hanya dia n anak pengasuh berdua je yg sebaya,yg lain baby sebaya Ayra..so dia sedikit janggal bila ramai2 gitu..malu,segan,semua campur sekali
2. Tido lewat - so bila pagi dia akan liat bangun, mengantok nak sambung tapi kena paksa bangun mandi,mg mengamuk la dia..kadang tu gosok gigi pn taknak..tiap pagi memang mandi sambil melalak jela kejenye...hihi jenuh pujuk tdo awal,sengaja dia tahan mata sebab taknak tdo awal..haihh
3. Penghadaman - Airis dari dulu memang mslh sembelit, so nak kena paksa membuang hari2 kalau tak teruk nk meneran..kalau dgn org tak biasa jgn harap dia nk ajak ke toilet..bila sistem penghadaman tak baik, badan pn tak cergas, automatik dia akan rasa tak selesa..
4. Komunikasi - Airis boleh dikatakan pandai bercakap, dia takde pelat so biasanya orang akan faham ape yg dia nak sampaikan, cuma lately dia suka sebut perkataan yg aku sendiri tak dapat paham, so bila aku tak paham automatik dia akan mengamuk..tunjukkan tanda protes dia tu..dengan cikgu aku tak pasti,tp bila ditanya cikgu akan cakap dia okey je
5. Perhatian - Sejak ade Ayra aku akui banyak luangkan masa dgn ayra berbanding airis, sebab Ayra kan menyusu badan, so bila petang balik dr keje aku akan pangku susukan Ayra, Airis nak ape semua aku suruh ambik/buat sendiri..mungkin sebab tu dia rasa kurang perhatian drpd aku..sejak dia tantrum ni pulak aku semakin tak endahkan dia,sebab konon malas nk layan, takut makin dilayan makin menjadi pulak hehe
6. Makanan - Airis ni jenis tak banyak makan, memilih pun ye jugak..dia pandai je request ape nak makan, mummy dia dh tau ape dia suka n tak suka..so bila ke sekolah dorg rigid dengan jadual menu yg ada..aku syak ade benda yg dia xsuka dorg bg makan,so dia makin tak suka ke sekolah..tp bila ditanya kakak makan ape kt school doa jawab je, bihun goreng la, susu la, bubur la, nmpak mcm okey je pulak
7. Tido siang - biasanya kt rumah mummy dia akan tdo siang..tp sejak school jadual padat dorg dapat rehat dr 12-2.30ptg je, ms tu la nk makan n mandi..rehat2 tapi mungkin tak sempat nk tido sebab ade kelas iqra petangnya..sebab tu kot dia jd moody..kalau aku pun mesti ngamuk bila tak dapat tido...hahaha
So far itu jela punca yang aku perhatikan..ade sesetengah perkara aku cuba ease kn dia, contohnya aku bg lebih perhatian pd dia, aku peluk belai dia,ckap mama sayang kakak selalu,aku ikutkn permintaan dia,ape dia nk makan, ape dia nk buat..alhamdulillah semakin hari mood dia dah semakin baik..balik school dh mula bercerita ape yg dia buat sepanjang hari..cikgu nama Ekin, cikgu baik..kawan2 pn ramai...cuma ade lagi la sebut "kakak taknak pegi school" tu..hehe..takpela kakak,kita cuba lg eh..mama percaya u can do it!!!