Selama ni sungguh aku tak alert pasal baby wearing what-so-ever..aku bukannya reti sangat bab2 gadget baby ni..stroller pn abang aku yg hadiahkan untuk Airis dlu, warisan turun temurun dah ke Ayra pulak..kalau ade adik lg inshaaAllah itu juga la strollernye..hikhik
 
Baby Carrier pulak aku beli yg sweet cherry mcm ni
murah je pun, masa Airis dulu rasanya dapat pakai 2-3kali..pastu budak tu mula meragam takmo duduk dlm tu dah..so bendalah ni terus tersimpan rapi
 
Beberapa hari yang lalu, *agak skema ayat tu* aku terbaca post seorang member, bengang betul member tu bila gambarnya bersama anak (guna carrier) dihentam abis-abisan oleh rerakan group, sampai dia terus delete gambar dan quit group tu..aku pun try la godek2 group yang dimaksudkan..
 
Memang betul, kat situ ramai otai2 babywearing, dari situ baru aku belajar term SSC, iaitu soft structured carrier, apa itu crotch carrier (macam aku punya tu), wrap, ring sling, mei tai etc..owh betapa ceteknya aku ilmu babaywearing ni..
 
So bila aku godek2, rupanya mg betulla carrier aku tu sangat tak sesuai untuk tumbesaran baby, sebab hanya kelangkang je yg disokong..kaki baby terpaksa dilurus dan bagi tekanan kt tulang pinggul, something macam tu la penerangannya..cer korang tgk gambar ni..boleh nampak kan ape perbezaannya tu
 
 
So aku dan asben decided not to use that carrier anymore, bahaya doh..kalau tak tau tu lain cerita, tapi once dah tau terus rs takut..efek sampai ke besar kot..
 
Then aku paham kenapa para group members tu meroyan la komen itu ini, dorg nak sampaikan betapa bahayanya carrier tu kepada anak dia..tapi mungkin cara tu tak dapat diterima oleh member tersebut...approach tu yg tak kena kot..wallahualam
 
Aku pulak jenis suka mengkaji apa yg orang cakap, tak semestinya apa yg kita baca atau dapat dr sesuatu laman/web/page tu betul, so kenala rajin google2 for more info..dan kesimpulannya aku berpuas hati yang crotch carrier tu tak bagus untuk tumbesaran baby..mujurla Airis dulu tak guna sgt mendalah ni...n luckily aku dapat info psl ni..
 
Ayra kalau diikutkan ok je duduk dalam carrier tu, selama ni dia sampai tertidur dalam tu..so aku assume Ayra shud be okey kalau aku bertukar ke SSC nanti..sekarang ni aku dalam proses survey SSC yg berpatutan untuk Ayra, n Airis jugak sebab most SSC boleh pakai smpai toddler..
 
Yang paling menggamit perasaan tentunya Ergo, mahal sikit, ade jugak option lain yang affordable (range RM300-RM400) iaitu Boba 4G, Snuggbaby, Pognae, dan Jumpsac..macam mn pn kena testdrive dlu, kalau Ayra approve then okey marilah kita bertukar..
 
Boba 4g - on promo RM385 only
Boleh dapatkan kt Lunatots, fab mom, obw, mamapanda, etc




 
Contoh2 Jumpsac Orbit - Rm350+- local brand..kagum
Website jumpsac.com
 

 
Snuggbaby Stork - price below RM350
another local brand..review semua bagus2..
website : snuggbaby.com
 


 
So aku dah shortlisted kan ketiga3 brand di atas, cuma design je yg susah nk dapat yg diidamkan sebab stok amat terhad dan aku dipahamkan untuk dapatkan stork atau orbit ni sampai berebut2,aduhaii camno nk dpt tu
 
Kebetulan, hari Sabtu lepas masa carnival Upin Ipin tu ade booth lunatots, dapatla test drive Boba 4g, en suami kata best, aku tak sempat try..nk beli tp cash pulak short, hahah malu toi..lg pulak takde desing tweet yg comey tu..uhuh maybe nextime rezeki kita ye pa..kuikuikui