Arini (34days) baru pegi Klinik Kesihatan untuk 1st month check up routine..alhamdulillah both mama n baby sehat walafiat..

Ayra lahir dgn berat 3.1kg..4days later berat dia drop to 2.94kg..lepas 10d naik balik ke 3.2kg..pastu ms 20d nurse dtg check kt rumah timbang dia 3.5kg..n arini @ 34d berat ayra dh bertambah ke 4.05kg..nurse ckp graf cantik..well done syg..

Kalau berat anak mst nk tgk naik je..tp bila ckp psl si ibu mst nk tgk berat semakin menurun..ye tak?sape2 pn mst nk kurus/back to normal weight sebelum pregnant kn..mcm tu jugakla aku pn..

Ms Airis dlu berat sebelum preknen 52kg..smpai sebelum bsalin naik ke 62kg..tp selepas abis tempoh berpantang turun balik ke berat asal..tp tak lama lepas tu aku stop breastfeeding (mengepam susu) berat aku semakin menaik..puas aku diet xbyk mkn tp still naik..after almost 2yrs selepas melahirkan Airis aku preknen lg..n berat ms tu cecah 56kg..hahaha kira naik 4kg la sepanjang tempoh tu..

Sampai usia kandungan 40w berat aku naik ke 64kg..kira naik 8kg sepanjang preknen..n sekarang @ 34d berat dah turun balik ke 56kg..memandangkan ada baki 10hari lg tempoh bpantang aku harap dpt turun atleast 1kg..tinggal 55kg kira okla walaupun aim aku nk kembali ke berat 50kg..haha mampu ke???mcm tak je..

Sepanjang tempoh berpantang ni aku tak penah lg berbengkung dan bertungku..asyik tak sempat je..lg 1 bengkungnye takde adik aku guna..rs mls nk berebut pulak dgn dia..yelah masing2 pn nk kurus kn..aku plan nk pakai corset elken je tp terlupa nk bwk balik la pulak..psl tungku pulak aku segan nk mintak mak aku sediakan..ms airis dlu mak aku tiap2 bakar tungku tp aku yg xbuat..asyik ngelat je tdo peluk batu tu..lg 1 aku naik ruam2 panas bila btungku..bdn tak tahan pulak..so kali ni mak aku siang2 ckp xyah tungku la, berurut atas katil ceragem je..aku pasrah..sob sob sob

Aku cuma amalkan breastfeeding/pam susu, mkn makanan berpantang yg panas mcm lada hitam n kunyit dan minum air suam panas, walaupn kdg2 ngelat jgk minum air dingin..hehe..tapi yg frustnya walaupun berat dh turun ke 56kg tp jeans yg selalu aku pakai sebelum preknen still jugak xmuat..sangkut kt pinggul..hampesss..aku rs kalau aku bertungku n berbengkung mst dh boleh pakai seluar tu..aduhh 10hari lg je oii..