Salam
Alhamdulillah aku dh selamat melahirkan seorang babygirl seberat 3.1kg pada 29 April 2014 yg lepas..
Bayi diberi nama Ayra Batrisya Binti Mohd Rizal..
Kalau ikutkan dh post date sebab due 25 April..biasa la adik pn nk ikut kakak Airis stay lama sikit dlm rahim mama hehe..
Memandangkan due 25 April (Jumaat) so kitorg ambik cuti awal sikit..balik kg hari Sabtu sebelumnya..mane la tau terbesalin awal ke kn..tunggu punya tunggu takde jgk turun apa2 tanda..so 28hb pegi checkup mcm biasa..
28 April 2014
Seawal jam 8pg kitorg dh terpacak kt KKIA Simpang Kuala..setel semua urusan jam 11pg kot..aku diarahkan ke Hospital Sultanah Bahiyah utk buat CTG..sebab gatai mulut bgtau baby kurang aktif berbanding sebelumnya..
Balik dr klinik kitorg terus ke hospital..dlm hati ckp kejap je ni..after buat CTG dh boleh balik..lgpn aku belum ade ape2 tanda nk bsalin..
Dh buat CTG doc pakar pgl aku utk scan baby..sebab result CTG mg nmpak baby kurang gerak..ade pn sikit2 je..doc ckp term dorg baby sleeping..xtaula bebetul tdo ke cemane..bila dh scan br dpt detect yg air ketuban dh kurang,sebab tu baby kurang gerak sebab oksigen dh kurang..doc terus suh aku admit ward..huhu katanya nk induce esok pagi..pastu siap sign borang kebenaran untuk kaedah ceaseran in case induce still tak jalan..aku bebetul cuak ms ni..rasa mcm dtg menyerah diri pulak..dalam ms yg sama duk berdoa mintak2la dtg sakit hari tu jugak..stay kt hospital wad kenanga 2D..untuk hari tu aku kena buat 2x CTG..
29 April 2014
Seawal jam 5 pagi aku dipanggil utk buat CTG,pastu pukul 7 doc pgl utk masukkan ubat..ms check bukaan VE doc ckp dh 2cm..lega sikit rasanya..patutla mlm tu aku rs mild contraction..
Aku relax2 mcm biasa..mrR la jadi peneman setia..kesian jgk kt dia dtg awal pagi bwkkan nasi lemak..tp aku dh kurang selera mkn pagi tu..
Tengahari aku just mkn makanan yg hospital bekalkan..mrR masuk time melawat temankan smpai pukul 2..sebelum tu doc pgl utk check VE..baru 3cm katanya..huhu rs sakit dh kerap..selang 5minit ms tu..aku sedih bila doc ckp br 3cm..dlm hati duk doa bgla 5cm ke..hahaha
Sekitar jam 4 doc pakar masuk utk check..bila doc bgtau bukaan dh 3cm doc pakar suruh hantar ke labor room terus..apalagi excited la aku..cepat2 kemas barang..siap naik whilca utk ke labor room..maklumkan xberapa sakit lg time tu..hehe
29 April 2014 - 4.30 pm
MrR dh siap tunggu kt labor room,aku pass henfon kt dia..pastu dia isi borang utk jadi peneman dlm labor room..nk bg semangat la kononnya..tp aku risau kng dia yg pitam..
Prosedur biasa..doc dlm labor room akn check VE lagi sekali..1st ade sorg indian doc seluk,dia ckp 4cm..pastu ade sorg doc chinese pulak seluk..dia ckp baru 3cm tp dia godek2 pecahkan air ketuban aku guna jari dia je..dahsyat betul..ms Airis dlu dorg guna alat mcm chopstick tu..scary doh
Staff nurse yg jaga mintak aku sedut topeng oksigen bila dtg rs sakit..tp aku rs mcm aku sedut je memanjang smpai jadi lalok kejap..ms ni contraction dtg bertalu2..sakitnya bkn kepalang..aku sedut gas oksigen tu kuat2 tiap kali sakit tu dtg..dlm pada lalok tu aku tgk ramai betul doc dlm labor room tu..smpai la Dr.Lim dtg n tanya samada aku nk berak..aku jwb je nk berak..pastu dorg check VE rupanya dh 10cm!!!dlm masa kurang 2jam bukaan aku dari 3cm boleh terus 10cm..apa lagi aku pn mintak nurse pglkan suami aku..
Alhamdulillah tepat jam 6.25 ptg aku selamat melahirkan Ayra Batrisya dengan beberapa kali push..syukur kepada Allah swt kerana mempermudahkan proses kelahiran puteri kedua kami ni..