Alhamdulillah...dh sebulan usia Ayra Batrisya Mohd Rizal..dan secara automatik dah 30hari aku berpantang..
Ayra ni kalau ikutkan dalam tempoh sebulan ni nampaknya lebih mudah dijaga berbanding zaman Airis dulu sebab dia kurang menangis..mudah-mudahan ayra dpt kekalkan la smpai besar ye..namo nangis2 tau..tp kalau sekali dia meraung boleh dengar smpai ke hujung taman..haha
Kesian Ayra terpaksa berulang alik ke klinik smpai day 20 untuk check jaundis..nasib baikla bacaan turun kurang dr 100 akhirnya..lega rasa..
Ayra sangat kuat menyusu..awalnya dia consume 2oz selang 2jam..skg ni dh naik sikit ke 2.5oz..jenuhla mama nk ngepam dik oi...tak terkejar jadual pam mama dgn feeding time kamu..hihi tapi aku bersyukur ade lg rezeki susu utk ayra setakat ni
Ayra ni kuat tido jugak..celik mata bila lapar je..pastu smbung tdo..hehe tapi itu untuk siang hari jela..kalau malam jgn harap..tambah2 lg dr pukul 2-7pg..boleh dikatakan terbuntang je mata dia..haa masa ni kalau nk dgr kelantangan suara dia boleh la..siang jgn harap..dats y org yg dtg melawat asyik puji dia bgus,tdo lena je..hahaha pndai ko dik..bila la timing bjaga n tdo bdk kecik ni nk beralih..mama keletihan oii berjaga mlm mcm burung antu..dahla sorg2 pulak,kalau ade mrR lehla bergilir2..
Rasanya itu je kot perkembangan ayra setakat ni..harapnya yg baik tu berterusan n yang kurang enak tu ditinggalkan menjelang dh berusia sebulan ni hehe..kita habiskan tempoh berpantang yang berbaki 14 hari ni dulu,pastu bolehla mama bwk kamu jalan2 ye syg..bosan kan terperap je kt umah..huhu
Cerita bab pantang..aku selalu tertanya2 kenapa kalau ikut kaum cina dorg berpantang 30hari je?kenapa kita org melayu kena 44 hari..dan ade jugak yg setakat 40hari je??aku ni bila dah start berfikir smpai kelaut la jadinya..tanya mak aku dia sendiri pn tak tau..yg pasti aku kena pantang 44hari..sekian..ok fine, another 14days to go..chaiyokkkk *2minggu je lg*