Salam

Lama jugak tak update blog..bizi le kononnye..nk setelkan keje2 tertunggak sebelum bercuti panjang..yeehuuuu

Semalam aku berdua je dgn Airis,mcm biasa la bila mrR bekerja lebih masa..tambah pulak semalam ade emergency case so dia balik lewat..sejak preknen ni aku mg dh jarang2 sgt marah2 Airis, rasanya aku dh tak pemarah mcam dulu,mrR yg selalu marah2 dia..bila tgk dia kena marah aku rs kesian je kt Airis..tp bgus jugak sorg marah sorg tenangkan..takdela dia over manja nanti..

Kakak Airis mg dah besar, dah pandai buka seluar pegi toilet sendri bila nk kencing..tp dia akan bgtau aku dlu "mama, kakak nk kencing"..n aku akan ckp "ok,masuk toilet jln pelan2..takut lantai licin"..pastu aku akan ikut dia dr belakang,tgk cemane dia buka paip n cuci sndri..mg aku bangga dgn dia..sometimes dia boleh pakai seluar sendri,tp sometimes sangkut2 jugak..itu takpe meh mama tlg kakak...

Macam tu jugak kalau dia nk susu ke ape2 dlm fridge, dia akan bgtau nk susu..then tunggu aku ckp "pegi ambik dlam fridge" barula dia terkedek2 pegi buka fridge ambik,sekarang ni trend nk minum susu sejuk,aku akan bancuh siap2 sebotol letak dlm peti..bila dia nk minum dia ambik sendri n bila tak abis dia akan masukkan balik dlm fridge..kalau ade mrR dia takut2 sikit, buka n tutup fridge pelan2 je..takut kena marah..hihi bagus jugak tu  biar dia tau takleh tutup pintu kuat2

Airis dah 2 tahun setengah bulan ni, so far dia dh pandai baca doa makan..kalau kitorg solat tu dia akan follow..takbir,rukuk,sujud..pastu mulut kumat kamit baca ape tah..aku ade belikan dia telekung jgk,cume ade time dia nk pakai ade time taknak pakai,lebih suka pakai kopiah papa..hehe

Flash card yg mrR beli pn semua dia dh boleh kenal..ade setengah item dia sebut bahasa melayu,ade certain things in English..depends dgn ape yg kitorg ajar mula2 dulu..masa awal2 aritu mrR macam terkejut bila dia boleh kenal buah manggis,yelah kitorg bukannya selalu belikan manggis atau makan manggis kt rumah..kalau banana, apple, tu kire normal la kn..ini tunjuk je kad manggis dia boleh jwb "buah manggis"..wahhh bravo Airis..mama sgt kagum (sebab mama jarang ajar bende2 cmtu)

Sambung citer semalam, aku duk tgk tv3 citer pukul 7 tu,dia nk tgk Pada Zaman Dahulu la pulak..suh tgk kt tab dia taknak,nk tgk kt tv katanya..biasanya aku ngalah je tp smlm aku taknak ngalah..aku nk tgk jgk citer tu..smpai dia nangis2..pastu aku pn give up bgn pegi msk nasi goreng je,bukakan rakaman PZD tu..huhu..ms tengah msk dia datang ngacau kt dapur,buka drawer la..bukak tutup fridge la..pastu siap request air sirap..ms tu aku boleh je sabar lg..lepas suap mkn, main2 tgk Upin Ipin bagai aku layankan je..

Smpai pukul 10 time to sleep,aku ajak dia masuk bilik dia taknak..pegi dapur bukak fridge nk susu katanya..tup2 bwk solivite..nk yg grape katanya,minum separuh ckp taknak pulak..nk yg oren..dh terkedek2 pegi dapur buka peti ambik lagi..aku mg malas nk bgn so duduk ke ngadap tv tu..pastu dia pegi lg dapur bukak peti,time ni aku dh hilang sabar dh terjerit2 kt dia "kakak buat ape tu??"..nk ambik straw tak sampai katanya..aku pgl meh sini taknak pulak dia dtg,duk nangis depan fridge,geram betul la aku rs ms tu,mcm nk pegi tampar2 je..tp xdela aku tampar pn,pegi tarik tgn dia,angkat letak dlm buai,terus pejam mata bdk tu paksa diri tido..huhu kesian pulak tgk

10 minit gitu aku igtkn dia dh tdo,aku pn dh stat layan citer korea,tup2 dia ckp nk kencing la pulak..haihh mencabar kesabaran betul la bdk ni,dh angkat turun buaian,pegi toilet pulak..lepas kencing dia xnk masuk buai,duduk je layan citer korea dgn aku, no more Upin Ipin..ahh lega kejap..pastu bg dia minum solivite oren..minum tak abis pn dia pegang je botol tu,takut kena jerkah dgn mama singa dia ni..tau pn takut..kesian pulak aku tgk dia terkebil2 pegang botol,aku suh pegi simpan dlm fridge kalau taknak abis,laju je dia bgn pegi simpan..

Pastu aku kerah dia masuk buai,dodoi selagu terus tido,then aku pn angkat masuk bilik tdo atas katil..aku pn zasss berdengkur sama..tgh2 syok tdo terasa sesuatu kt atas perut,rupanya dia buat bantal perut aku yg memboyot ni..sabau jela