Tabung AA

Monday, December 30, 2013

Dugaan :: hadapi dengan senyuman

Salam

Semalam terbaca post sorg suami kt FB,merintih tg dugaan hidup berjauhan dgn isteri n anak tersayang..bilamana isteri terpaksa menanggung keperitan hidup sendirian ms mengandung n jugak membesarkan anak..marah dia bila org luar memperkecilkan dugaan yang dianggap kecil..aku baca dan terlintas 2 perkara dlm fikiran..yes aku penah berada dalam situasi sedemikian..9bulan aku mengandungkan airis tanpa suami di sisi,saat hampir melahirkan Allah memakbulkan doa kami agar dpt hidup bersama..alhamdulillah...sepanjang tempoh tu tipula kalau aku tak penah merungut,aku hanya insan biasa..bila susah pasti akan menangisi nasib diri..bila senang kekadang alpa mensyukuri nikmatNya..berbalik kt brader tadi,ramai yg bg komen positif n tak kurang jgk yg share pengalaman yg sama buatkan aku sedar bahawa mg ramai yg menghadapi 'dugaan' tu..bkn setakat 1thn malah ade yg bpuluh tahun hidup bjauhan suami isteri..mungkin itu sebabnya ade yg ckp dugaan tu 'kecik' je berbanding yg lain..sebabnya aku sendiri merasakn dugaan tu tak sebesar mana jika dibandingkan dgn dugaan2 lain dlm hidup yg perlu kita tempuhi

Dulu aku rs dugaan PJJ tu dh cukup berat..berdoa tiap hari semoga didekatkan..syukur alhamdulillah dugaan kami tak lama..genap setahun bjauhan aku dpt bertukar ke Putrajaya ni..tapi kegembiraan tu bukanla selamanya..pasti datang dugaan lain hari demi hari..kalau dlu ms mengandungkan airis aku diberi dugaan sebab berjauhan dgn suami, kali ni aku diberi ujian dari segi kesihatan..biasa bg ibu2 mengandung alami alahan dan sebagainya tapi dijangkiti kayap bukanlah sesuatu yg biasa..sakitnya bukan kepalang..masa tu aku asyik menangis je..bila dh sembuh ni baru aku sedar 1 perkara..DIA berikan sesuatu yg membahagiakan, dalam ms yg sama DIA beri aku kesulitan..supaya aku lebih mensyukuri nikmat yang diberikan..n bukti DIA masih sayangkan aku dgn berikan aku ujian n dugaan..

Kalau dulu ms mengandungkan airis dlu aku asyik menangis sebab rindukan suami *mcm.gedik je bunyinye*, kali ni pulak aku asyik menangis sebab berjauhan dgn airis..kali ni airis balik kg selama sebulan lamanya..sampai awal bulan Februari baru pengasuhnya boleh start jaga balik..sedihnya hanya Allah yang Maha Mengetahui..berjauhan dgn anak bukan sesuatu yg mudah,bayangkan korg balik rumah sunyi sepi je tanpa hilai tawa dia..tanpa celoteh manja dia yg selama ni mengisi malam2 korang sebelum tido,menitik air mata aku tiap kali masuk playroom dia..pegang brg2 kesukaan dia..satu yg aku doakan, Allah tabahkan hati aku hadapi dugaan ni..

Aku teringat bait kata2 yang aku dapat dr FB..kata2 tu buatkan aku tersedar..kdg2 dugaan yg kita rs berat bukanlah apa sgt berbanding org lain..cuba bandingkan dugaan kita dgn org lain dan kita akan rs lebih bernasib baik..kalau aku sekadar berjauhan dgn airis yg pastinya dpt bersama semula kelak, bandingkan dugaan org lain yg kehilangan anak buat selama2nya..betul, kita akan lebih bersyukur dgn dugaan kita..same jgk dgn kes jantina anak,aku sedikit frust bila bakal dpt babygirl lagi tp aku cpt2 muhasabah diri, bandingkan diri dgn seorang sahabat yang baru keguguran kali ke2..membuatkan aku terus bsyukur bakal dpt melahirkan sorg lagi zuriat yg sihat n sempurna *inshaa Allah*..apalah sgt hal gender tu jika dibandingkan dgn org yg bertahun2 kawen belum dikurniakan zuriat..

Panjang pulak celoteh hari ni...dhla nk sambung keje..sehingga aku rajin ngapdet lg..thanks for reading :)

No comments:

Post a Comment