Salam..

Dah lama tak mencoret kt sini..meh nk story sikit,aku sekarang ni tengah hazabedah sakit kayap...sebelum ni duk dengar je org sebut kayap tu tapi tak penah ambik tau ape bendanya..yg aku tau sejenis penyakit kulit mcm kudis, kurap, alergik etc rupanya jauh meleset anggapan aku bila aku sendiri yg alami..

Menurut doc, kayap atau shingles ni adik beradik chicken pox..sapa yg penah terkena chicken pox masa kecik ada potensi utk kena kayap sebab virus dominant tu sembunyi kt saraf ms chic pox..years after dia akan keluar ikut saraf kita sebagai kayap..aku xpandai nk explain, korg tgkla diagram tu maybe boleh paham..

Aku dh mula rasa sakit2 urat (sebelah kanan saja) sejak balik kg aritu..sakit dr bhgn pinggang smpai ke peha..makan takde selera,pastu kerap pening2..aku igtkan alahan mengandung ade lg..rupenye tu simptom awal kayap..hari sabtu baru perasan ade bintik2 merah..terus whatsapp gambar kt adik kt kg mintak tanyakan kt mak tp mak ckp bukan kayap..so aku pn mcm biasa jela memasak bagai nk rak..padahnya..rashes tu makin merebak n membesar bagai juara


Ni dah kira hari ke-4 aku kena kayap..keadaan makin teruk rasanya..makin sakit, pedih menyucuk2..kalau ikutkan pengalaman kwn2 yg penah kena,katanya berminggu2 jugak nk fully recover..ya Allah tabahkanlah diriku untuk tanggung kesakitan ni..sesungguhnya inilah dugaan terbesarku untuk mengandung kali ni..

Aku dah ke 2 klinik..1st klinik private,doc bg cream utk sapu je..katanya aku xleh makan pain killer..yelah aku kn preggie..nk inject ubat mati kuman pn xleh..isnin pulak aku ke klinik kesihatan utk dptkan MC..mane nak boleh ke office dlm keadaan mcm.ni..berjalan pn macam org lepas bersalin..hukhuk..dpt MC 3hari..tp rasanya macam kena sambung lagi.ni..tak sempat sembuh kalau khamis dh kena masuk ofis semula..kt kk doc cume bg calamine lotion je..lagilah aku xgune..ms aku alergik gatal2 pn doc bg yg tu jgk..sapu punye sapu ape.pun takde kesan..malas dh..

Sekarang ni aku bergantung kt petua tradisional je,sapu bedak sejuk dgn daun delima yg ditumbuk halus..semalam asyik sapu..sakit tetap sama..malah lg berdenyut..harapnya biji2 tu pecahla cepat n keringla cecepat..tak tertanggung rasanya perit tu..owh dlm masa yg sama aku try krim mutiara bumi yg diusahakan oleh org kg..moga2 dgn izin Allah sakit aku dah cecepat berlalu pergi..amin