Alhamdulillah
Alhamdulillah
Alhamdulillah
Syukur ke hadrat Ilahi yang Maha Esa, aku selamat bersalinkan seorang putra pada 14/6/18 bersamaan 29 Ramadan 1439H. Anak bertuah seberat 3.23kg dilahirkan secara normal pada jam 10:47 pagi, sehari awal dari EDD. Tak kasi chance mama dia jamah ketupat rendang hehe.

Aku mula terasa mild contraction pukul 3pagi, so aku terus bangun masak utk sahur, memandangkan pagi tu family aku akan sampai n sempat bersahur sekali ramai2. Siap masak, elok dorang pn sampai pukul 4 lebih tu. Aku terus mandi, bersihkan apa yg patut. Lepas dorang bersahur terus aku ajak mrR antar aku ke hospital. Kebetulan pulak mrR beriktikaf di surau malam tu so dia balik baru aku bgtau aku dah start sakit2. Aku tak sahur pun pagi tu sebab dah takda selera makan, sakit pun dh mula bertambah, kutahankan jua dgn muka poyo mcm tak sakit padahal Allah je yg tau. 

Memang dari awal aku plan nak bersalin di Pusat Bersalin Berisiko Rendah, PBBR kat presint 8 tu. So terus ke sana. Time sampai nurse semua baru pas sahur. Dorang pn lepak2 je sebab takde kes. Aku masuk buat ctg & ve, bukaan baru 2cm. Mula2 doc tanya aku nak balik dulu tak, sebab baru 2cm. Ikutkan rasa hati aku taknak balik sebab sakit tu makin kuat, tapi bila doc tanya aku cakap boleh je balik dulu. Doc cakap kalau 2cm esok bersalin pn boleh jadi. Aku macam “mustahil la aku bsalin esok, sebelum pukul 11 pagi aku mesti bsalin ni” dalam hati jela. Dah aku cakap nak balik tetiba doc pulak tak bagi balik, dorg nak transfer aku ke HPJ le pulak. Katanya esok PBBR nk tutup sebab tak cukup staff kat HPJ, maklumlah esok kan raya. Aku ni jenis menurut aje, so okey jom naik ambulan ke HPJ pulak. Aku nak pegi sendiri doc tak bagi, mungkin dia dpt baca fikiran aku nak singgah rumah dulu hehe.

Lepas subuh gerak ke HPJ, duk kat CAC dlu check itu ini. Masa ni sakit tak kuat sangat still boleh duduk atas kerusi bangun sana sini. Dalam pukul 9 baru dpt naik ward, aku ngantok yang teramat tak sabar nak landing atas katil je. Nak tido la kononnya. Nurse tolak aku dgn wheelchair ke ward. MrR pun ikut ke ward, sempat mintak dia belikan air mineral n roti sbb lapar sangat, takleh pikir psl posa dh lgpn aku mg agak akan bsalin aritu jgk. Masa ke ward ni sakit makin kuat. Naik je katil sakit tu bertambah2 kuat, nak jamah roti pn jadi tak selera. Minum air je seteguk pastu bertarung dgn kesakitan yang teramat. Nurse dh pesan kalau sakit sgt tekan je bell tapi aku jd fobia nk tekan bell so tahan jela sakit sorang2. Nurse dtg ms aku tgh contraction, dia pegang perut sambil usap2. Katanya sakit kuat ni so dia mintak doc buat ve, sebelum tu dia tye aku boleh ke, aku angguk je tak mampu nk ckp. Doc dtg buat ve, ckp dah 4cm so boleh ready ke labor room. Doc suh makan dlu, sempat jamah roti gardenia tu sikit je doc dh dtg nk pasang branula & pecahkan air ketuban, dia masukkan ubat bontot utk buang air besar sekali. Setel urusan toilet aku terus ditolak ke labor room, mrR pn standby tgu kt sana. 

Dalam labor room tu selesai je nurse pasang itu ini aku ditinggalkan sendirian, maklumlah baru 4cm kan..seingat aku contraction yg sangat kuat datang 4kali sampai takde heartbeat baby detected, nurse check ctg terus dia panggil doc, doc dtg buat ve dah dilate 10cm. Apalagi kalut la masa tu pgl mrR masuk temankan aku. Masa tu hanya ada sorang doc muda, nurse dan suami aku ja dalam labor room bg support utk aku push. Serious talk aku mg tak daya nak push, mata duk tgk jam je. Nampaknya tercapai hasrat aku nak bsalin sebelum pukul 11pagi. Dalam tak larat2 tu akhirnya jam 1047 seorang umat nabi Muhammad saw selamat dilahirkan ke muka bumi. Sesungguhnya Allah Maha Besar, termakbul doa kami nak anak lelaki. Walaupun scan sebelum ni nmpk mcm girl. Even baju n barang baby pn aku beli pink hihihi. Alhamdulillah, terima kasih ya Allah. Akan kami jaga amanah ini dengan sebaiknya. Semoga anak ini membesar menjadi anak yg soleh dan bertakwa. Amin ya rabbal alamin.