Arini nk story psl kakak Airis..dh lama tak coret psl dia..dh 4thn 4bln dia skg,kalau org tye umur berapa tahun laju je dia jawab "5 tahun!" haha
Kakak ni orangnya manja,sensitif,rajin,kaki shopping mcm mama,n sgt bergantung pd mama n papa..sometimes aku marahkn dia sbb tak boleh buat sendiri..mama dia kn pemalas nk tlg anak sendiri pun haha..cuma yg aku perasan kakak ni sgt tekun belajar..setiap ptg&malam dia akan ajak aku belajar..aku je yg kurang rajin nk mengajar..so dia akan ambik inisiatif utk jadi teacher kepada Ayra..budak Rara tu kena paksa jd student,ikut je ape dia ajar,kena sebut ape yg dia suruh,dah salah kena marah pulak..aku gelak jela tengok dorang..
Sampai masa aku yg mengajar,haa teruk dia pulak yg kena marah..aku memang garang,aku tak dapat nk bsabar kalau dia buat salah..tapi aku xde pukul2 pun,just jegilkan mata n kuatkan suara,dia akan tau yg dia dh salah..then terus menangis..aku pulak pelik sikit,lagi budak tu nangis lagi aku nk marah..oh kakak,im sorry..mama tak dpt kawal kemarahan..huhu seriously aku memang rasa bersalah tiap kali marah dia..walaupun aku tau shes just a 4yrs old kid,aku nakkan kesempurnaan,aku tak suka salah!!sekarang kakak boleh baca suku kata,tp aku perasan dia akan confuse when it come to "b" n "d"..sekali salah sebut aku akan betulkan..dua kali aku mula tinggi suara,3kali salah aku mula la nk jegil mata then dia akan nangis sbb dia tau dia salah..tapi yg best bila aku tanya kenapa dia nangis dia jawab "sebab kakak buat salah"..haha aku ingat dia akan jawab sebab mama marah..so aku ambik secara positif,dia sedar yg dia buat salah sbb tu dia nangis..then aku akan pujuk dia balik,aku mintak dia lebih fokus,bgtau dia time belajar tak boleh main2 n promise takkan marah2 lagi..hope so!!
Aku igt lepas tu dia akan lupa..tapi ternyata tidak!!esoknya dia cakap kt papa dia yg dia nk study dengan papa,taknak dgn mama sebab mama garang..what????ooo depan mama taknak terus terang ye..haha ok fine..sila belajar dengan papa ye lepas ni..papa dia memang lebih lembut berbanding mama..bila dia salah pun papa still cakap baik2..tapi ade satu kes pulak yg buatkan dia taknak study dengan papa..dia bgtau aku papa dia cakap tak baik,so aku tanye papa ckp ape..rupenye papa dia ade sebut *taik* dan dia terus taknak belajar dgn papa..haha so funny la kakak..
Kakak ni memang matang,cepat faham,aku rasa dia terlalu matang dari usia dia..aku bersembang dgn papa dia pasal cuti sekolah nak balik kampung..plan nk tinggalkan dia kt kampung ms cuti sekolah sbb dia memang suka duduk kg..tup2 dia cakap "biarla kakak kt kg dengan tokma,mama n papa bukannya suka kakak"..oh mai aku betul2 terkejut bila dia cakap mcm tu..tersentuh,sebak rasa..aku tya dia kenapa dia ckp mcm tu..dia cakap mama tak sayang kakak..huhu sedih weh bila anak ckp gitu..terus rasa aku ni mama yg gagal..sob sobssss aku sedar selama ni dia selalu jadi mangsa,bila bergaduh dgn adik aku akan salahkan dia,selalu marah2 dia..huhu maafkan mama sayang..mama syg kakak,sayang sangat2..coz u are my big girl..