Salam

Petang hari terasa nak berceloteh..lately aku perasan byk benor kisah2 yg melibatkan  wanita bersalin..selama ni mg ape pn yang aku baca aku xambik port sgt,just baca je..

Mula2 kisah doktor o&g yg hensem kt hospital serdang, pastu ramaila ibu2/wanita yg cakap nk bersalin kt hosp serdang semata2 nk jumpe doc hensem tersebut..disebabkan tu ramaila netizen yg kecam para wanita yg dikatakan tak jaga aurat,bersalin dgn doc lelaki etc..ade sorg mamat ni up status kt fb,kemain lg kutuk para suami yg gagal bwk isteri yg nk bersalin ke private utk bersalin dgn doc wanita..AllahuAkbar mg baca status dia tu mg ada betulnya jgk point dia tu tp masih rasa riaknya lelaki ni,nk citer kesemua anak dia bersalin di hosp swasta..alhamdulillah rezeki wife dia dpt doc perempuan setiap kali bersalin..tp bukan semua suami mampu nk hantar wife ke swasta..termasuklah suami aku..so dr awal lg aku mg redha ke GH..mcm aku penah ceritakan di sini pengalaman bersalinkan Airis dan Ayra,dua2 di GH, Hospital Sultanah Bahiyah..alhamdulillah aku selamat,anak2 pn sihat..takde komplikasi semasa proses bersalin..cuma nasib tak berapa baik masa bersalinkan Ayra doc yg assist semuanya lelaki dr awal masuk ke labor room dan jugak masa kt ward..segan,malu,serik semua ada masa tu..rs mcm taknak bersalin lg pasni..tapi aku mg redha,semua tu bukan pilihan aku..org boleh cakap ape saje,kenapa tak request,kenapa itu kenapa ini..tp prinsip aku,once aku dh masuk gh,aku serahkan kt doc yg lebih arif tak kire sape pn..asalkn aku dpt melahirkan seorang umat nabi ke muka bumi ni dgn selamat..sakit nk bersalin setengah mati kot sempat ke nk tgk doc hensem ke tak?dia igt syok mengangkang depan doc,tunjuk segalanya semata dpt tgk doc hensem?gila punya statement..tu yg aku takleh hadam,bercakap takde otak mg senang la..tambah pulak yg bcakapnye lelaki,mg macam bagus sgt..puii

Then kisah layanan doc n nurse GH yg viral kt fb jugak..kebetulan ibu yg bersalin tu aku kenal,kwn sekolah dlu..kisahnya kwn aku ni bersalin pra matang,infact baru 5bln air ketuban dh pecah so bile bsalin baby mg tak matang,plus berat 490g je..mg cukup sifat tp tak cukup 500g so pihak hospital xambik apa2 tindakan,just tunggu last breath baby tersebut smpaila anak syurga tersebut pergi meninggalkn si ibu..pastu si ibu ni bertarung menahan sakit diseluk utk keluarkan uri, then dijahit tanpa bius..yg up status nye si kakak yg meluahkan rasa tak puas hati thadap keceluparan mulut nurse yg bertugas hari kejadian tu..bile baca yelah rs geram jgk..tp aku xnk terbawak2 dgn emosi,aku baca semuanya smpai ke komen netizen..yg nk mengutuk tu mg ramai sgt..dh rupe mencurahkan minyak ke api yg sedang marak..haihh perlu ke kutuk hina nurse doc gh smpai mcm tu..mg betul kt mne2 pn ade org yg jenis mulut lepas..xyah cari kt hospital,kt ofis,kt sekolah,kt atas kapal,kt hutan belantara pn mst akan jumpe org yg mulut celupar,xreti control maybe dh pesen dia gitu..kebetulan pulak dia keje nurse so bertabahlah sesape yg berurusan dgn dia..malah kwn2 nurse dia sndri pn xtahan dgn mulut dia apatah lagi kita sbg patient yg lgsg xpenah kenal dia..mgla akan terasa!!tapi kita sbg manusia biasa,apa yg lebih ape yg kurang tu jgnla terlalu ambik hati, nobody is perfect right..abaikan dia,fokus kpd bnda lain yg lebih baik..mula2 dlu aku pn geram dgn nurse yg handle ward sblm bsalin..tiap kali contraction aku akan tekan loceng,dia pn dtg..setiap 10mnt kot aku pgl smpai dia stress ckp "anak sulung..biasa lah.."..ayat tu je pun,aku terasa lebih,terasa mcm dia menyindir aku..skg ni aku sedar yg aku x patut ambik ati dgn kata2 mcm tu..mg betul pn,aku patut tau dr awal nk bsalin mg sakit..kalau aku pgl dia 100x pun sakit tu xakan hilang sampaila aku selamat melahirkan..ms kt labor room nurse yg assist semuanya baik2 belaka..smpai yg menjahit pn baik sgt..ms Ayra pn sama..semua doc n nurse baik2, cuma sorg doc pelatih lelaki je yg buat aku rs annoyed..haha mls nk story psl dia..xde kene mengena dgn gh bg aku..disebabkan dia pelatih,aku maafkan la..

Selain tu ade kecoh psl gentle birth, lotus birth, n homebirth..aku baca dr both sides..side org2 pro gentle birth n side org yg medical-assist birth macam aku..aku mg suka baca..just tambah ilmu..aku baca pengalaman org yg gentle birth assist by own husband,mg best dgr..tp aku tak terlintas pn nk buat mcm tu..neverrr sbb aku tau kemampuan aku n suami aku..dua2 penakut darah kot..haha kng pengsan dia dlu dr aku..yg lotus birth pulak takde potong tali pusat baby as soon selepas melahirkan..dorg tunggu atleast 2jam kot..maaf ye bab ni aku geli bila tgk dorg bwk uri tu ke sana sini,sebelah tmpt tdo,sebelah menyusu..lain org lain pandangan kan..sila maafkan andai korg terasa..aku tak paham sgt bab doula douli ni..tp dr side medical officers dorg mg tak suggest kn unassisted gentle birth atau homebirth ni..yelah risiko tinggi kn..dorg yg support mg dh byk study la kn,xkn dorg nk ambik risk..wallahualam..apa2 aku takde nk kutuk org yg pro gentle birth,tp aku takde jugak support..aku tetap pilih utk bsalin di hospital no matter what, indahnya kalau ade rezeki bsalin dgn doc pompuan di gh, nk harap pegi swasta mg takla..itu pn kalau ada kesempatan lg la lepas ni kan hehe