Salam 10 Ramadhan..

Jumaat lepas aku mengalami keguguran..pada mulanya hanya sakit perut biasa,rasa mcm senggugut tu..pastu aku tgk ada blood spot,cair je..so aku pakai pad siap2..tak lama lepas tu perut semakin sakit,rs cramp mcm nk bsalin..aku tak selesa,aku masuk duduk mencangkung dlm toilet..tup2 keluar seketul cebisan darah,tak tau mcm mn nk describe mcm perut ikan gitu..pejal tapi fragile..aku pgl mrR,dia ckp tu ketulan darah,dia tu penggeli so tgk sekejap je trus taknak tgk lg..hihi aku mintak dia bersihkan tp dia xnk..so aku cuci n flush dlm toilet je..serius tak tau nk buat apa..

Pagi tu aku decide utk EL, kalau pegi klinik dpt MC so aku MC..mrR uruskan anak2 since aku masih lg dalam kesakitan..dia antarkan Airis ke sekolah n Ayra ke umah pengasuh..aku sambung tdo since sejak 4pg duk ulang masuk toilet bdn rs flat sgt..

Tengahari bgn aku msk,yg ada ayam je dlm peti so aku goreng ayam msk nasi aku mkn,mg takleh puasa kn dh bleeding gitu..after solat jumaat mrR balik kami ke klinik Lita Alis..ms tu still bleeding n keluar ketulan2 lg..

Doc on duty aku xigt sape,tapi perempuan,kalau tak salah aku dr fauzana,ke fauziah...eh serius tak igt..dia scan perut,tgk takde ape..katanya sepatutnya ada kantung n jantung sbb kndungan dh masuk 10w..dia berdebar,aku lg la brdebar..then dia suh aku pegi kencing utk urine test..bile urine test,aku still positif pregnant..dia buat surat refer ke hospital putrajaya..

Dalam perjalanan ke hospital aku n mrR tak byk ckp..masing2 layan perasaan msg2..mrR tanya aku nk pegi emergency ke, aku pn xtau coz xpenah alami kn..so kitorg decide utk ke bhgn klinik pakar..aku pegi tmpt registration,tunjuk surat doc..nurse suruh aku terus ke labor room..dah berjalan ke sana sini cari labor room pulak,nurse td tu dah offer naik wheelchair tp aku degil nk bjalan je..dah termengah2 cari tempat..kikiki

Sampai labor room aku tunjuk surat doc,dorg register kan aku n mintak aku masuk tukar kain pink,nk buat pemeriksaan tu..aduss terus rs ngeri..seram sejuk bdn aku..sorg doc interview aku,tanya itu ini..pastu check bwh..huahuahuaaa dia inject kt peha utk kecutkn rahim..suh aku baring sejam tgk mcm mn..kalau ketulan tu semua xkeluar aku kena dnc!!!ohmai...ms tu jam 430 ptg,aku suh mrR balik dulu uruskan anak2, n sediakan mkann berbuka puasa..kesian dia

Pkul 7 cmtu br doc scan semula,katanya benda tu masih ada..xnk turun..n mintak nurse prepare utk anta ke OT utk dnc..aku mg dh cuak..dnc tu aku biasa dgr,cuci rahim kan...ms tu pulak houseman tgh berbuka puasa so kena tunggu dlu..kesian para doctor n nurse,time berbuka pn still kena keja,time tu ade org bsalin,etc..so aku mg respect sgt kt dorg..nurse mintak aku salin baju utk masuk dewan bedah..seksi u..kaler putih,ade tali utk ikat belakang je..xleh pakai yg dalam2 tu..tmasuk brg kemas semua kena tanggal..nurse mtk aku call suami utk ambik brgn aku,aku mtk pnjam fon hospital sbb batry fon aku kong asyik menggogel n berwasep je...huhu

Sambil aku tunggu mrR nurse dh tolak aku ke ruang yg lain,ready utk masuk OT..yg mrR tak jugak smpai..sementara tu aku mintak sorg final year medic student utk call suami,dia bg fon dia je..aku tharu sgt sbb dia sgt baik,temankan aku bg kata2 perangsang,aku dail no. tp masuk voicemail..aku sambung bsembang dgn dr junior tu..dia sgt lembut,untungla sape patient dia ms jd doc nt..dalam ms aku duk tunggu tu jgk aku dgr tangisan baby,bertalu2 org bersalin..ms tu aku okey je,xde rs nk sedih atau nangis ke ape..

Lebih kurang pukul 12mlm ade sorg nurse dtg bgtau aku suruh makan dlu pukul 1 nanti kena start puasa balik,coz pukul 7pg esoknye br nk dnc..aku ms tu tetibe rs sedih..aku menangis, aku fikirkn anak2, aku fikirkn mcm mn suami aku nk dtg anta mknan kt aku,ank2 mst tgh tdo..aku mg dh lapar sgt sbb mkn pukul 1tghari td je..dh hmpir 11jam aku bpuasa tetibe xjd buat pulak..ade sorg doc lelaki dtg time aku tgh nangis,dia terangkan kt aku kenapa xleh buat malam2 so aku angguk2 kepala je tanda faham..yelah lgpn sape aku ni nk arah2 doc utk buat itu ini kn..doc tu seakan fhm.perasaan aku,tetibe ade nurse dtg bgtau akan dnc mlm ni jgk..lega aku dgr..

panjang sgt ni..nanti la sambung part 2