Salam

Alkisahnye semalam kad kredit ku kena hacked lg..kali ni si penyamun siber tu guna kad aku utk 3x transaksi menggunakan matawang EURO..kegilaan apakah itu

Tengah syok2 tdo tetiba dpt alert dari bank yg aku buat transaksi..terkejut berok tgk matawang EUR kt situ...grrr geramnya rasa..

Pagi ni terus call bank, laporkan kejadian n person in charge tu ckp akan block-kn card..aku kena isi dispute form n faks kan ke bank..dh 1 keja pulak kt situ..amaun tu bank tetap akan bill-kan kt akaun aku n after investigation dorg akan refund balik..ahhhh tak suka tol

Actually aku masih ade 1 dispute yang tergantung..masa beli barang kt Giant Hypermarket bln 6 dlu abang Cashier tu charged 3kali kt akaun aku..dh report kt pihak merchant (Giant) and sampai sekarang belum ade ape2 tindakan pulangbalik..pastu aku report kt bank terus, masih dalam siasatan katanya, benda dh lama so ambik masa nk korek balik..itu satu hal jgk..sia2 aku kena byr interest utk amaun tu

Benda2 mcm ni yg buatkan aku tak suka pasal kad kredit..tapi aku tetap jugak teruskan..kenapa??sebab aku bukannya org kaya yg duitnya berkepuk2 sentiasa..kad kredit ni kalau betul cara penggunaannya tak memudaratkan pun..yg jadi tak bestnye bila pandai guna tak pandai bayar..haa itu masalah besar

Aku suka pakai kad kredit atas pelbagai faktor..salah satunya ada rebat tunai ats penggunaan...ade rebat utk belian pelbagai, ade rebat utk petrol..so ape yg kita belanjakan tu dpt balik la sikit..walaupun tak banyak..sebagai contohnya penggunaan petrol..sebulan ade dalam RM200..dpt rebat 5% @ RM10..sape nk bagi kn??pastu pulak jgnla tak bayar atau kurang bayar,sesia pulak rebat tu kalau kena penalty atau interest kn..so sila bayar penuh tiap kali datangnye bil ye kwn2..

Pastu lagi ade bonus point, point tu bile kumpul2 boleh redeem rebat gov tax RM50..so dah waived utk tahun tu..tak kena bayar dh..selamat

Annual fee pn kalau pandai cari, dapat yang waived for lifetime..jgnla cari kad yg kena byr rm300 setahun..aniaya diri sndiri tu namanya dikk

Lagi best certain kad kredit akan dpt extra discount rate..for instant kalau shopping kt Padini Outlet biasanya akan dpt diskaun utk pemegang kad kredit Citibank...walaupun 10%, kalau nilai belian tu tinggi, banyak jugakla save kt situ

Paling penting, kena bijak berbelanja,jgn spend something yg kita tak mampu nak byr balik..kalau rasa takleh byr utk bulan tu, hold dlu beli bln depan pulak..atau buat 0% instalment..byk kad kredit yg boleh 0% instalment tu sekarang ni..pilih je nk 6 bulan ke, 12 bulan ke atau up to 36m..terpulang kepada limit masing-masing