Alhamdulillah selesai tempoh berpantang kali ni..
Aku simpulkan sesi berpantang kali ni agak light n easy..nak kata rigid sgt pn tak, chill sgt pn tak jgkla..certain things still kena ikut bebetul..
Mg ada pelbagai tatacara berpantang..semua org tak sama..ada yg tak boleh itu, ada pulak yg ckp boleh..n ada yg ambik sikap try n error kire kalau tak rs apa2 boleh teruskan..aku simpulkan kt sini kita bpantang ikut org yg jaga kita..contoh kalau mak kita yg jaga kita akan bpantang cara mak kita dulu2 ms beliau berpantang..ye tak??
Tempoh bpantang aku ada byk peringkat bila soal makan..10 hari pertama aku mg akan dihidangkan dgn lauk ikan je..ikan haruan, tenggiri, bawal putih n ikan kering..jns2 tu je hari2..mcm2 la mak aku msk..seb baik mak jns kreatif pndai masak mcm2..kalau aku sndri tah ape la aku nk msk..
Lepas 10 hari mak aku akan mula msk ayam..ms ni barula dia akan hidangkan sayur sawi..itu pn boleh mkn siang je..mlm xleh mkn sayur lg dah..ms ni aku dh mcm heaven sikit sebab takdela muak ngadap ikan tetiap hari..kdg2 mak aku msk daging jgk..hehe
Lepas 30 hari pulak aku dh mkn mcm2..roti, pizza, donut, kek etc..sebelum tu mak aku xbg tau..ada yeast katanya...oh ya sepanjang tempoh bpantang mak aku mg xbg mkn benda2 awet atau peram mcm kicap, air soya etc..xtaula kenapa..aku mls tanya kalau dia ckp tak boleh maka silalah akur..
Oh ya lepas 30 hari jgk aku dh mula panjang kaki..dh mula keluar beli2 brg..tp kt pasaraya dekat2 jela..n keluar pn siang hari je..sebelum maghrib mg kena masuk rumah dh..aku siap drive sendiri lg..yelah mrR dah balik putrajaya..takkan dia nk cuti 3bulan mcm aku pulak kn..hihi
Lepas 40 hari pulak aku mula stat minum air dingin dr peti sejuk..haha itu mak aku xbg pn..aku yg curi2 minum sebab xtahan sgt..aku bancuh milo pastu campur dgn air dr peti sejuk..ekceli takdela sejuk sgt pn tp feel dia sgt hebat..perghhh best..n ade 2kali aku mkn nasi goreng..ade org ckp benda msk 2x xleh makan ms pantang takut bentan..tp alhamdulillah takdela jd ape2 kt aku..
Sepanjang berpantang ni aku ade jgk tersalah mkn..ade sekali temankan airis mkn kacang shandong aku terngap 2-3 biji..lepas tu mula terasa lenguh2 kaki..jenuhla berurut pulak..mujur tak melarat..pastu aku termakan ikan bawal hitam..bisa tau ikan tu..akan terasa sengal2 kt batu meroyan..serik takkan sentuh dah ikan tu..huhu
Actually berpantang ni takdela susah mana..tambah pulak ade org yg tolong uruskan segalanya utk kita..kalau ikutkan mak aku tak kasi pn nk basuh pinggan sndri tp aku takdela smpai nk biar dia basuh pinggan aku..so sikit2 main air tu kira cincaila..tp mandi mg kena air pns je 44 hari..ikutkan mak aku nk rebus daun2 smpai 44 hari tp aku ckp takyahla susah2..kesian dia kena angkut air pulak dahla tangan pn sakit..kalau mandi air biasa tu senang bukak water heater je..tp siryes tak puas mandi air panas tambah2 bila basuh kepala..sabar jela..
Ape2 pun terima kasih mak atas segala galanya..mak bukan setakat jaga makan minum aku, basuh baju2 aku, tapi jugak anak2 aku..airis tu kemain lg dgn tokma dia,ape2 pn nk tokma yg buatkan..nk tido malam pn dgn tokma dia..terima kasih mak,jasa mak takkan terbalas dgn kata2..we love u mak