Pages

Wednesday, May 14, 2014

Dugaan berpantang :: Jaundis & Bengkak Susu

Salam..

Alhamdulillah dh berlalu 15hari tempoh berpantang...ada lg 29hari untuk ditempuhi..sob sob sob

Kalau 3 thn lepas aku enjoy je saat berpantang, kali ni agak serabut..mana taknya dh berhari2 aku menderita bengkak susu pd breast kiri..nk bergerak sakit,pam susu xkeluar,tambah lg demam..memang terbaek lah...ayra pn seakan mengamuk bila hisap sebelah kiri ni..mungkin sekian lama hisap takde hasil kot..huhu kesian anak mama.

Aku dh cuba bermacam petua antaranya tuam dgn towel,tuam dgn botol air pns,letak kubis,sapu sarang amgkut2 dgn asam jawa,sapu minyak pns,letak cool fever...pendek kata semua la..tp tak jugak hilang sakit..lega sekejap tu ade la..itu pn sebab aku mkn ubat tahan sakit n kurang bengkak..dh 5 hari ni still rs sakit..n demam akan menyerang bila2 ms je..huhu

Antibiotik pulak doc xbg sebab katanya kuning ayra tinggi..hingga day14 bacaan jaundis dia 211..masih di tahap yg tinggi..masa day4 ayra dh kena admit ward sebab bacaan 290..tido semalaman kt hotel 5bintang tu..mama kt umah bagai nk gila nangis kesiankan dia..suara dia sebijik kakak Airis,volume 5 tu..dr kejauhan aku boleh dgr tangisan dia..pg2 aku akan ke hospital utk susukan dia..mcm biasa ibu hanya boleh masuk utk susukan baby dr jam 9pg hingga 9mlm..maka berkampunglah aku kt hospital tu seharian..smpaila dia boleh diacharge baru lega sikit rasa..tp bacaan still tinggi,still 200 lebih..

Untuk kurangkan kuning pn dh mcm2 petua aku/mak aku usahakan..segala mak nenek jenis daun dh mak aku mandikan..bg sengkung cina tak jalan..bg air zamzam dgn kurma pn xjalan..tp air zamzam kurma tu kitorg still bg smpai skg..smpai dh buntu entah mcm mn lg nk buat..

Aku rs kali ni aku agak degil..aku berkeras taknak bg susu formula lgsg pd ayra walaupun aku sedar aku bukannya kategori org yg byk susu..aku usahakan jugak utk susukan anak aku tanpa bantuan FM..lepas ayra menyusu aku pam..dptla sikit aku simpan n kumpul..bila ayra masuk ward aku dpt bekalkan 2 botol 2oz utk feeding tgh mlm..setakat itu jela yg aku mampu..n aku still pam pd waktu malam sepanjang ayra kt wad..balik dr hospital jadual feeding ayra bertambah kerap..selang sejam dia akan nangis nak susu,n hisap almost 30minit utk 1 sesi..aku smpai xleh tdo mlm..yela lepas dia tdo aku sambung pam..baru nk baring dia dh bgn semula..makin lama aku jd makin stress sebab xckup tdo

Bila bengkak susu,production mg drop giler..kalau sebelum tu aku pam 1oz setiap sesi,tp lepas tu nk dpt 1oz pn payah..ternyata susu aku mg xckup utk ayra..sebab dia consume 2oz tiap kali feeding..patutla dia kurang berak n kerap nk menetek..pastu rs xpuas dia akan nangis lg..

Atlast aku relakan jiwa utk bg FM jgk..bila stok susu perahan dlm chiller dh abis mrR akan bancuh susu tu..dlm sehari adala 2kali jgk ayra minum FM..mula2 aku nangis saat ayra minum susu tu..tp lama kelamaan aku sedar yg aku tak boleh pentingkan diri..ayra perlukan susu yg banyak untuk kurangkan jaundis dia..sementara aku pulak sbg ibu gagal utk bekalkan susu secukupnya utk dia..maafkan mama syg..

Untuk perbanyakkan susu pn dh pelbagai petua aku amalkan..minum susu,jus kurma,minum air suam setiap kali sebelum mengepam,sikat breast,tuam dgn towel sebelum mengepam,mkn supplemen tambah susu..tp so far susu aku setakat itu jela..aku doa sangat2 satu hari nanti susu aku akan melimpah ruah...amin

Lagi tambah dugaan bila kakak Airis pulak cirit birit,muntah dan demam..Tokma n Tokwan dia la yg kena bwk p klinik, n jagakan Airis..kesian aku tgk mak ayah aku kena layan kerenah kami semua..buat mak ayah pengorbanan korang takkan terbalas dgn kata2..adik bersyukur sgt punya mak ayah seperti kalian..terima kasih MAK, terima kasih AYAH..

No comments:

Post a Comment