Salam

Lama tak mencoret di sini..malas plus takde idea nak bercerita..terbaca entry blogger psl progress anak,aku tetibe teringat Airis..

Esok 18hb Cik Airis Batrisya dh 2 tahun 4 bulan = 28bulan!! Wahhh anak mama dh besar la..tak lama lg dh nk jadi kakak..selama ni pn mg Airis dah bahasakan diri dia kakak..marah kalau mama papa tersasul pgl dia adik..mst cakap "kakak lah"..haha comel

Kakak Airis ni tido melasak tau..menurun mama kot, :p tp sejak ada Airis ni aku dh kurang lasak, sebab aware anak ade sebelah kn,kang terpenyek bdk tu tak ke naya je...Airis punye penangan lasak aku smpai nk terjatuh katil..dh beberapa kali pesan kt mrR, pindah rumah nanti nk tukar katil king size, queen size tak muat..haha lepas ade adik nt Airis kena la belajar tido sendri eh,tak leh jd H lg between mama n papa...hehehe

Sejak balik dr kampong tokma, Airis ni sedikit degil or keras kepala..kalau mama marah mg bo layan je la..dgn papa dia takut sikit..dgr bunyi grill je dh gelabah dia takut papa marah..kdg2 gaduh jgk dgn mama sebab taknak dgr ckp..mama larang takmau dengar pn..huhu penah beberapa kali aku terpukul kaki dia,sebab terlalu geram..ade org ckp dia mcm tu sebab nk dpt adik..wallahualam,mama papa harap sgt Airis tak berterusan macam tu..mama papa sayang kakak no matter what

Airis skg ni suke sgt menyanyi..lagu kegemaran dia : papaku pulang dari kota, twinkle2 little star, buai laju2, ayun adik ayun, nenek si bongkok tiga, tayo the little bus, wheel on the bus, ABC song..tu semua lagu yg ade dlm tab dia..kalau tak on tab dia suh aku nyanyi,kalau papa nyanyi lirik hancus mula la dia marah.."bukan....papa tak pandai,mama nyanyi la"...ayat dia..kelakar..aku tau papa dia saja je buat salah lirik sebab mls nk nyanyi utk si anak tu..aritu tok dia ajar lagu anak nabi kita, xmau nyanyi pulak dia,tak best katanya...adoiiii mst mil aku igt kitorg xajar lagu2 islamik kt Airis,asyik nk lagu omputih je..bajet anak speaking la pulak..heheh pdhal mak ayah nya melayu pure, loghat Kedah lg,haha

Airis jugak suka main masak2..tak sia2 papa belikan kitchen utk dia..kejap2 dia pegi masak nasi, sup pastu suap aku makan..tanye sedap tak?aku pn layankan ajela ckp sedap..kalut pegi tambah lg..haha kalau aku ckp pedas cepat2 dia pegi ambik air pulak..bdk2 nk membesar, layan kan ajela imaginasi dorg tu kn..yg penting jgn biarkan dorg main dgn pisau/gunting/benda2 tajam yg betul2 tu..setakat mainan tu takpe,biar dorg tau ape fungsi satu2 benda tu..kalau semua nk kawal itu tak boleh ini tak boleh pn tak elok jugak..biarlah dorang explore n learn

Satu hal yg aku rasa ralat, Airis tak suka belajar n diajar..sebenarnya salah aku sebab tak train dia belajar dr dlu..mrR je yg rajin ngajar dia ABC, Alif Ba Ta, 123 dari dulu lg..harapkan aku,kdg rajin kdg malas..so smpai skg bila aku nk ngajar je dia xmau dgr..aku ckp 1 dia ckp 2..taknak sebut 1..aduhh..jenuhla aku nk suruh dia ikut aku mengira..tp bile daki tangga or duk sorg2 dia boleh je count 1-10..okla kot..pelan2 la ajar..ABC pn suke nyanyi laju2,dh tunggang terbalik la susunan dia..bile kite gelakkan dia lagi dia nk nyanyi merapu..suh baca slow2 mg taknak la jawabnye..huhu aku rajin beli flash card, story book, etc tapi malas mngajar,acaner tu??mg salah sndri..sila lempang laju2

Airis ni agak cerewet n memilih jugak..sekali nk outing jenuh pilih baju ape yg dia nk pakai..kalau tak kena gaya dia xmau pakai baju yg aku dh sediakan..gatal la panas la..macam2 alasan dia, hehehe..pastu kalau shopping nk beli baju pn same, kalau yg dia tak berkenan janganla gatai tangan belikan jugak,dia xkn pakai..tapi kalau sebut nk pegi shopping kemain seronok dia..nak pegi alamanda aje..ahahah jenuhla papa

Ape lg eh nk citer psl kakak airis ni...banyak yg aku nk story sebenarnya tp rs mcm dh penah cerita so xmaula ulang2 dh..till then, bye