Pages

Thursday, July 2, 2015

Berpantang keguguran :: Day 6

Salam..

Seriusly aku tak igt arini ramadhan yg ke berapa..maklumla dh lama xpuasa..sobss..ikutkn arini dh ari ke-6 aku berpantang sejak keguguran jumaat lepas..esok kire genap seminggu..sepanjang 6 hari ni aku berpantang sendirian..alhamdulillah semuanya masih di bwh kawalan walaupun byk cabarannya

Aku memilih utk berpantang selama 2minggu utk kali ni..disebabkan kandungan aku masih tlalu awal..aku percaya kandungan aku kurang dr 10minggu..instinct aku sndri la..hihi

Sepanjang tempoh berpantang ni aku mg jaga bab makan..aku msk sendiri je..so far aku mkn sup ikan haruan, ikan tenggiri, ayam kg..duk ulang2 msk itu jela..oh ikan talang masin..org ckp ikan masin tak elok mkn ms berpantang sebab darah nifas berbau busuk..tp aku dh terbiasa mkn ms berpantang bersalinkan airis n ayra dlu,so rs xlengkap berpantang tanpa ikan masin talang tu..kikiki..kali ni darah nifas takdela byk pn..yg keluar cuma saki baki yg brown tu je..tak sabar tgu bebetul kering,dh 7hari aku tinggal puasa ni..tak larat nk ganti nt..huhu

Biasa la berpantang sendiri dgn anak dua org ni..mcm2 hal yg tak terjangka *padahal mg dah jangka* akan terjadi..si adik tu baru setahun lebih..masih lg nk berdukung..nk naik babychair la,nk berak la,nk itu nk ini so aku dukungkan jugak..penah beberapa kali mrR terlupa nk sediakan air mandian aku,so aku angkat sndri baldi tu..aku xleh tgk pinggan mangkuk bersepah dlm sinki,tgu mrR pun lmbt sgt so aku basuh, baju2 berlonggok tak cuci,aku cucikn n sidai..aku xleh tgk saja benda2 mcm tu..even tilam bujang pn aku heret ke bilik mainan untuk berurut..org laki ni semua kita nk kena ckp,kdg2 dh ckp sekali keje tak jalan jgk makanya kita buat jela sndri...n hasilnya...peranakan aku jatuh *menurut org yg mengurut*..aku dpt rs ms dia angkat peranakan tu..aduhaiii sakitnya..baru 1st time aku rs mcm tu..dlu ms berpantang 2x mg aku dilayan bak raja,xboleh buat keje lgsg hatta pinggan sndri pn xboleh basuh..patutla mak aku xbg buat itu ini..br skg aku rasakan kesakitan tu..sape suruh degil kn..huhu nasib badann

Org yg mengurut tu aku xsanggup nk pgl bidan,sebab dia tlalu muda bg aku..dia sebaya dgn aku..dia buat part time mengurut org bsalin, dan jugak buat pakej confinement..orgnya kecik je tp bila mengurut mak aihh terasa smpai ke tulang..lepas mengurut abis sengal bdn2 aku..rs mcm lebam..tp xde nmpk pn..perasaan aku je kot..kalau nk dibandingkn dgn bidan kg mg jauh sekali la..teknik dorg pn lain..tp aku bserah jela..dh itu yg mampu aku dptkn kt sini..lgpn pakej dia agak menarik, berurut n bertungku utk 3 hari rm200 je..kalau kt kg aku rm300 dh tu..save rm100 hehe

Actually tak sabar nk abiskan lg 8hari berpantang..walaupun minggu dpn aku dh kena masuk ofis..so berpantang mkn jela kot..dh tak boleh nk berehat2 bersenang lenang...lgpn mg aku xbetah duduk saja kt umah mcm ni..elokla aku ke ofis siapkan keje bfore cuti panjang utk balik kg..yeayy